Znalci: Cena Ruzyně je 26 miliard, Kalouskův odhad byl 100 miliard

Hodnota Letiště Ruzyně je podle znaleckého posudku 26,4 miliardy, ministr financní Miroslav Kalousek přitom před třemi lety odhadoval cenu vlastněné státem nejméně na sto miliard. Uvedl to ve čtvrtek server iDnes.cz.

reklama

Současný odhad je přitom podle serveru klíčovým údajem před spojením letiště a Českých aerolinek do jednoho podniku.
 
Hodnotu Letiště Praha vypočítala společnost PricewaterhouseCoopers. Na zakázku státní firmy dělala znalecký posudek nutný před odštěpením většiny majetku letiště do nově vznikajícího Českého aeroholdingu, uvedl iDnes.cz.
 
Znalci stanovili hodnotu "odštěpku" i jinou metodou zhruba o půl miliardy výše, podle jejich stanoviska je však reálná tržní hodnota 26,483 miliardy. Posudek poslalo letiště na obchodní rejstřík a je veřejně přístupný ve sbírce listin.
 
Podle mluvčí Letiště Praha Michaely Lagronové jde zatím jen o ocenění nemovitostí letiště, na dalších několik miliard bude ohodnocena ještě provozní část letiště.
 
"V obou případech jde jen o účetní hodnotu firmy. Podobnou mělo letiště i v roce 2008, když se uvažovalo o privatizaci," dodala Lagronová serveru iDnes.cz. Podle ní by skutečná hodnota letiště byla zjistitelná až v případě reálné konkurenční soutěže o koupi této majetkové účasti.
 
Poslanci levice loni ještě před volbami prosadili zákon, který zakazoval prodej letiště. Není však jasné, zda právě přesunem majetku pod aeroholding nedojde k obejití takového zákona.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky by přesto při případném prodeji mohla být cena vyšší. "Privatizační cena za stoprocentní podíl má svůj skrytý půvab v podobě prémie nad férovou cenu určenou například znalcem," tvrdí Procházka. Podle něj by stále mohlo jít o cenu ve výši 20-25násobku ukazatele zisku před zdaněním a odpisy EBITDA. V praxi by tak suma mohla činit až 75 miliard. Posudek však příliš neřeší možnou konkurenci letiště ve Vodochodech.
 
Posudek je podle serveru iDnes.cz klíčový pro velkou transakci, ke které dochází: Letiště a České aerolinie se společně se svými dceřinými společnostmi mají spojit do Českého aeroholdingu. Loňský nápad spojení několika firem už pět měsíců posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a jde o jeden z nejsložitějších a nejdelších případů, které úřad projednává.
 
"Do konce října chceme vydat rozhodnutí, celé se to chýlí ke konci," řekl serveru iDnes.cz předseda ÚOHS Petr Rafaj. Pro aeroholding je rozhodnutí jeho úřadu klíčové, protože bez souhlasu je zatím jen prázdnou schránkou.
 
Kolik do společného podniku přinesou ČSA, zatím zůstává tajemstvím. Už dříve sice došlo k ocenění dceřiných společností ČSA, které si aeroholding od aerolinek koupí na úvěr a napumpuje do nich tak další peníze, avšak znalecký posudek reálné tržní ceny samotných ČSA zatím nebyl zveřejněn.
 
"V tuto chvíli nemám k dispozici žádné informace, které bych mohla poskytnout," odpověděla mluvčí ČSA Hana Hejsková na dotaz, zda podobný posudek o hodnotě firmy budou mít i ČSA.
 
Spojení letiště s ČSA se podle iDnes.cz nelíbí především konkurenci, prakticky nikde na světě totiž nefungují pod jednou firmou aerolinky i letiště.
 
Součástí velkých změn budou také personální přesuny. Do čela aeroholdingu se postaví Miroslav Dvořák, který podle informací MF DNES odejde z čela Českých aerolinií.
 
"Do rozhodnutí ÚOHS jsou všechny zvěsti spekulace, neboť ani já nevím, co bude obsahem případných podmínek vyplývajících z tohoto rozhodnutí," řekl Dvořák. Podle zdrojů MF DNES však už firma na Úřadu civilního letectví žádá o změnu takzvané provozní příručky, z které Dvořák vypadne, a nahradí ho současný předseda představenstva Philippe Moreels.

Témata: Praha | letiště

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky