Kupujete auto přes inzerát? Tohle si raději zkontrolujte

Rozhodli jste se koupit ojeté auto přes soukromý inzerát? Dejte si velký pozor na časté vážné vady, které se vám nepoctivý prodávající může snažit podstrčit.

Ilustrační fotografie
reklama

Koupě ojetého auta vyžaduje opatrnost a dodržování několika zásadních pouček. Jednou je ta, že kupující by měl při výběru vozu vždy vyhledat spolehlivého a prověřeného prodejce. A druhou je ta, že když zkouší štěstí na vlastní pěst mimo oficiální síť autobazarů a prodejců, musí počítat se vším, i s tím nejhorším.

Právě v soukromých inzerátech na ulici končí ta auta, které v žádném solidním autobazaru nechtějí pro jejich technické nebo i právní vady vykoupit. Neznamená to, že by taková byla všechna auta v soukromých inzerátech, ale riziko, že na takové narazíte, je poměrně velké. "Velkou část vozů odmítáme vykoupit kvůli zcela zjevným a vážným technickým vadám,“ říká například Pavel Foltýn z Auto ESA. Dodává, že právě taková auta pak končí v soukromých inzerátech.

Přinášíme přehled nejvážnějších vad ojetin, se kterými se můžete setkat, ale které se vám budou odhalovat velmi obtížně. Nakonec na ně můžete přijít až mnohem později a náhrady škody se pak domůžete velmi těžko, pokud vůbec.

Odstraněný filtr pevných částic

"Mezi aktuálně nové problémy se dá zařadit snaha prodat ojeté auta s naftovým motorem, kterému byl odstraněn filtr pevných částic,“ upozorňuje Foltýn. Filtry pevných částic se rozmohly s příchodem emisní normy Euro 5 a zatímco na našem trhu ho mají vozy prodávané od září 2010, dovezená auta z EU už měla filtr i před tímto datem.

Laik však sotva pozná, že byl z vozu filtr pevných částic odstraněn. Na dynamice nebo spotřebě vozu to znát nebude a rovněž elektronický systém vozu může být snadno upraven tak, aby závadu nebo problém s filtrem pevných částic nehlásil. Vy jako kupující tak na to z největší pravděpodobností přijdete až na STK nebo v autorizovaném servisu. Bez filtru pevných částic, pokud ho vaše auto musí mít, však už nyní přes STK pravděpodobně neprojdete. Jeho zpětná montáž ale může stát i více než 20 000 korun. Některé systémy DPF jsou ale ještě výrazně dražší.

Únik provozních kapalin

Další záležitostí, kterou kupující přehlížejí, je únik provozních kapalin z vozu. Ať už jde o únik oleje z motoru nebo převodovky, případně z diferenciálů, nebo o úniky chladící a brzdové kapaliny. Kupci se většinou nechtějí umazat a nepodívají se tedy pořádně pod auto.

Bouračka

Většina lidí se také neobtěžuje s kontrolou karoserie a tloušťky laku. Přitom tak lze snadno dovodit, zda byl vůz bouraný a znovu lakovaný. Potom je snadné v konkrétním místě zkontrolovat důležité díly, zda byla oprava provedena pořádně. "Rizikem špatně opravených bouraných aut je, že při případné nehodě již nebudou dobře chránit posádku,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

Kradené nebo v exekuci

Kupci se ovšem často nezabývají ani s obecnou kontrolou právního stavu automobilu. Často nechtějí využívat komplexních placených služeb, ale mnohdy se neobtěžují ani využít bezplatných alternativ, aby si prověřili základní věci, jako jestli není auto v exekuci, jestli není hlášené jako kradené, nebo jestli není vedeno u pojišťovny jako auto po totální bouračce. Přitom k takové rychlé kontrole dnes stačí i "chytrý“ telefon s přístupem na internet.

Koupě vozu přes soukromý inzerát vyžaduje spoustu zkušeností, případně asistenci velmi schopného mechanika. Nicméně ani tak na ulici nemůžete spoustu věcí poznat. Pokud tedy nechcete riskovat, obraťte se při koupi ojetého vozu raději na zavedeného prodejce, který se vám auto s vážnými technickými nebo právními vadami nebude snažit podstrčit.

Témata: auta

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky