dTest: Zlevnila novela zákona volání na „osmičky“?

Od konce prosince nesmí obchodníci používat pro komunikaci se zákazníky linky, které jsou zpoplatněné více než běžný hovor. Volání zlevňuje, ale zdaleka ne všude tak, aby jeho cena odpovídala zákonu. Postihováni mohou být ale paradoxně obchodníci, ne operátoři.

Ilustrační fotografie
reklama

„Když jsme minulý rok zahájili kampaň Stop drahým osmičkám, chtěli jsme přimět především operátory, aby linky se sdílenými náklady a univerzální přístupová čísla nebyla pro spotřebitele dražší než běžný hovor. Návrh, kterým se měnil zákon o ochraně spotřebitele, byl však upraven tak, aby šel na ruku operátorům. Odpovědnost přenesl na obchodníky, kteří linky používají,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Pro obchodníka je to poměrně těžká situace, pokud chce používat infolinku s osmičkou, která není zdarma, měl by zajistit, aby spotřebitel nezaplatil více než za běžný hovor. „Uhlídat to u všech operátorů včetně těch virtuálních je prakticky nemožné. Pokud nechce obchodník riskovat pokutu, měl by se těmto linkám vyhnout,“ konstatuje Borovička. Česká obchodní inspekce může za porušení zákona udělit pokutu až do výše milionu korun.

Ceny volání na zákaznické linky se oproti loňským mění a klesají, ne však tam a v takové míře, jak by se dalo čekat. „Odpovídající ceny lze nalézt především při volání z pevných linek či u některých virtuálních operátorů. Naopak uživatelé mobilních telefonů tří hlavních operátorů zaplatí za volání na osmičkové linky více, než je cena běžného hovoru,“ uvádí Borovička. Stále trvá i ten stav, že volání se nezapočítává do volných minut, a tak i majitelé neomezených tarifů zaplatí nad rámec paušálu i 5,59 Kč za každou minutu volání například při ohlašování pojistných událostí. Jediný operátor, u kterého lze na bílé a modré linky uplatnit volné minuty, je O2 a to pouze v případě předplacených karet.

Novela zákona se tak poněkud míjí účinkem a ve svém důsledku nechrání spotřebitele tak, jak vyplývá z evropských směrnic. „Pokud operátoři ceny nesrovnají, sami se připraví o zákazníky. Obchodník situaci jednoduše vyřeší tím, že začne používat běžné mobilní číslo či číslo pevné linky. Pak má zaručeno, že spotřebitel nezaplatí za hovor víc, než je běžné,“ vysvětluje Borovička.

Přehled cen u vybraných operátorů a jejich srovnání s předchozím rokem najdete na www.dtest.cz/pruzkumosmicky. 

Témata: dTest | mobily

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky