Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dokážete si představit plánování dovolené i samotný pobyt bez internetu?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti PayPal a agentury GFK má mnoho Čechů dovolenou ještě před sebou, neboť řada z nich již letos na dovolené bylo. 14,4 % respondentů čeká na letní výprodeje v září a významná skupina cestovatelů plánuje svou dovolenou až na období říjen-prosinec (7,2 %).

Naše výlety nejsou příliš dlouhé (více než 36,9 % respondentů stráví v průběhu celého roku na všech svých dovolených v průměru 14 dnů) ani příliš nákladné (48,1 % cestovatelů vydá za veškeré náklady spojené s dovolenými max. 500 eur). I proto chceme být na cestu dobře připravení a potřebné informace čerpáme z mnoha zdrojů.

Jak vylepšit plánování dovolené?

Dobře naplánovat cestu se může někdy zdát jako skutečně těžký úkol, obzvlášť pokud se na ni vydáváme s dětmi nebo máme omezený rozpočet. Ovšem bez ohledu na to, jaké překážky musíme překonat, existuje jeden nástroj, který nám dokáže plánování usnadnit – internet.

Internet je pro část českých cestovatelů důležitým nástrojem – 11,6 % z nich jej považuje za nepostradatelný pro plánování dovolené a 2,8 % i přímo během cesty či pobytu. K čemu jej v takové míře využíváme?

Zaprvé je nenahraditelný, co se týká vyhledávání nejlepších cenových nabídek dovolených (jako jsou balíčky, výlety, doprava, ubytování atd.).Zadruhé pak při hledání podrobných informací o cíli cesty (průměrné ceny, možnosti stravování, místní doprava, turistické atrakce, zdraví a bezpečnost, celní povinnosti, víza apod.).Ukázalo se, že v obou případech jsou online kanály dokonce oblíbenější než jejich offline alternativy. Například jen 21,6 % respondentů vyhledává nabídky a 25 % hledá podrobné informace prostřednictvím cestovní kanceláře osobně či telefonicky, zatímco 16,6 %, resp. 22,5 % využívá profil na sociálních sítích nebo webovou stránku cestovní kanceláře. Samostatnou kapitolou jsou pak online kanály jako vyhledávací weby či cestovní portály, které jsou oblíbené samy o sobě.

Na základě čeho se rozhodujeme a proč?

Čeští turisté již nemají velký zájem o balíčky all-inclusive v uzavřených luxusních resortech. Nejlákavějším typem dovolené pro 63,8 % z nás je relaxace, následovaná pobytem u moře a dobrodružnými aktivitami. Češi dávají nejčastěji přednost pobytu v hotelech (62,2 %), ale také kempování (43,1 %) a pobytu u přátel (22,5 %).

Co se týká výběru samotného místa, kde chceme strávit svou dovolenou, je stále tím nejdůležitějším faktorem cena (87,8 %) a dobré recenze a zkušenosti online (65,9 %). Zároveň platí, že připojení k Wi-Fi je nejdůležitějším faktorem při výběru místa pobytu pro více než 32,5 % Čechů. Přístup k e-mailu, sociálním sítím a dalším online službám je důležitější než doplňkové služby (30 %) nebo možnost si vzít sebou domácí zvíře – např. psa, kočku (19,4 %). Rádi také máme více možností platby – preferuje ho 19% respondentů.

Neoblíbenějším způsobem cestování je auto, které si vybralo 53,1 % respondentů, přičemž druhou nejoblíbenější možností je letadlo (22,2 %). Češi volí leteckou společnost a lety nejčastěji podle cen (94,4 %), dostupnosti letiště (73,2 %) a nabídek konkrétních destinací (70,4 %). Velmi důležitým faktorem jsou navíc slevy a další propagační akce, které tvoří hlavní důvod nákupu pro 26,3 % Čechů.

Proč používáme internet na dovolené?

Internet není pro Čechy velmi užitečný jen v průběhu plánování dovolené, ale také během samotného pobytu či cesty – pro téměř 2,8 % Čechů je na dovolené nepostradatelný. Používáme jej k hledání na mapě či orientaci v místě (34,1 %) nebo k vyhledávání restaurací či turistických atrakcí (17,5 %). Internet také často využíváme ke komunikaci s rodinou a přáteli prostřednictvím sociálních sítí (16,9 %) a k pracovním účelům (3,4 %).

Češi zůstávají i na dovolené šetrní – v průměru na dovolené utratíme kolem 500 eur (cca 14,000 Kč). Neznamená to ale, že bychom si nedopřáli aspoň trochu online nakupování: stále více utrácíme za digitální zboží, jako jsou elektronické knihy pro čtení na pláži nebo hudba pro poslech na cestě, ale i za další produkty. Tato možnost je důležitá pro 4,4 % z nás.

Nejoblíbenějším způsobem úhrady výdajů spojených s dovolenou (jak před, tak i v průběhu cesty či pobytu) je hotovost (74,4 %) a kreditní karty (50,9 %). Zároveň ale 1,9 % Čechů využilo k úhradě alespoň části těchto výdajů službu PayPal a 16,6 % z těch, kteří tak ještě neučinili, by zvážilo její použití k úhradě výdajů za dovolenou do budoucna. Oblíbenost této služby pro cestování není pouze výsledkem jejího pohodlného a bezpečného používání, ale také dostupnosti všude na světě.

„Internet je jedním z nejmocnějších nástrojů moderní doby a cestování patří v našich životech mezi sféry nejvíce ovlivněné právě internetem. Je to skvělý pocit, když si v několika jednoduchých krocích můžete zarezervovat let na druhý konec světa a vyhledat si všechny důležité informace o daném městě či oblasti,“ říká Damien Perillat, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „Chceme být součástí této revoluce, a proto od 1. července PayPal chrání své uživatele také při nákupu digitálního zboží běžně používaného při cestování a také při nákupu jízdenek a vstupenek Chceme jim zajistit co nejlepší zážitek z dovolené, a proto je také chráníme při nákupu jízdenek a vstupenek. Chceme jim zajistit co nejlepší zážitek z dovolené, proto, pokud by se v průběhu vaší cesty něco pokazilo, PayPal vám vrátí peníze,“ dodává.

Lepší dovolená díky programu PayPal Buyer Protection Program

Počínaje 1. červencem 2015 program ochrany kupujících pokrývá jak fyzické zboží, tak i nehmotné položky a služby. Nehmotné položky představují zboží, které nevyžaduje fyzickou přepravu od prodejce k zákazníkovi. Patří mezi ně služby a digitální zboží, jako jsou například digitální hudba, elektronické knihy, počítačové hry, jízdenky či software ke stažení.

Nemusíte se proto obávat komplikací při online nakupování během své dovolené – můžete si online pořídit zajímavou kuchařku s místními recepty, suvenýry v online butiku nebo vstupenky na místní zábavnou atrakci, a pokud by nákup nedopadl podle vašich představ, PayPal se postará o řešení, zatímco vy si budete moci užít svou dovolenou. Úplné podmínky programu PayPal Buyer Protection Program a jeho pravidla a ujednání naleznete v uživatelské smlouvě služby PayPal.

Témata:  dovolená

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy