Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Katastry zablokovaly lidem desítky tisíc nemovitostí kvůli rozdělení O2

Katastrální úřad
Katastrální úřad
Foto: Radek Sycha, MoneyMAG.cz

Operátor O2 převádí část svých aktiv na novou společnost Cetin. S tím však souvisí zablokování desítek tisíc nemovitostí, protože O2 musí převést věcná břemena související s umístěním telekomunikačních vedení na novou společnost. Zdánlivá banalita může zkomplikovat prodeje některých nemovitostí, zastavit refinancování či dokonce stopnout již vyřízenou hypotéku.

Podle realitního experta Milana Vršeckého z RE/MAX Synergy může dojít hned k několika problematickým situacím. 

Asi nejhorší situace může nastat v případě, kdy má klient již vyřízenou hypotéku v bance. Očekává peníze, banka pošle informaci na katastr nemovitostí a chce vytvořit zástavní právo. Jenže kvůli nové plombě ze strany O2 se proces zastaví. Banka peníze nevyplatí a klient nemá prostředky na financování. Situace by tak mohla vést i k tomu, že klient nebude schopen dodržet podmínky kupní smlouvy a nezaplatí smluvní částku do doby určené. Teoreticky by pak prodejce mohl od smlouvy odstoupit. 

V lepším případě se jen zdrží celý prodej nemovitosti. Plomba však může na katastru zůstat další měsíc a klient by případně mohl přijít o již schválenou a připravenou hypotéku v bance. Banka totiž nemůže financovat nemovitost, pokud na ní leží plomba a zástavní právo jiné společnosti. 

Stejný problém se týká i refinancování nemovitosti. Klient musí tuto transakci učinit k určitému datu. Jenže pokud chce změnit banku a hypotéku si vyřídit jinde, kvůli zástavnímu právu tak učinit nemůže a k refinancování vůbec nedojde. Nemožnost refinancovat pak může poškozeného stát nemalé finanční prostředky. 

V momentě, kdy je na nemovitosti uvedena plomba, nelze také provést převod na katastru nemovitostí. To může zastavit proces převodu nemovitosti. Týká se to jak prodeje, tak samozřejmě i darování v rámci rodiny apod. 

Podle Mgr. Michala Klusáka, hlavního právního analytika služby Katastr365.cz se v takovém případě doporučuje: 

V první řadě je nutné mít pod kontrolou katastr nemovitostí. Je pravděpodobné, že katastrální úřady jsou i na tento nápor dostatečně personálně zabezpečeny a proto bude plomba odstraněna v co nejkratší době po uplynutí  ochranné 20 denní lhůty  a problém tak ani nemusí nastat. O této skutečnosti se lze dozvědět buď osobně na katastru, což by ovšem vyžadovalo každodenní návštěvu nebo lze využít specializované on-line služby na sledování změn v katastru nemovitostí.  

Pokud se klient právě nachází v situaci, kdy mu plomba na nemovitosti zkomplikuje prodej či refinancování, prvním krokem by mělo být projednání situace se zúčastněnými stranami, tedy bankou či kupujícím a příslušným katastrálním úřadem V případě, kdy by ani jedna strana nechtěla učinit vstřícný krok, doporučujeme kontaktovat toho, kdo by neúměrné zdržení způsobil, tedy O2 nebo katastrální úřad a požádat je o návrh  řešení nastalé situace. Pokud ani tento krok nepomůže, je třeba zmapovat škody a určit výši finanční či jiné ztráty. V některém případě dojde jen k časové prodlevě a žádná škoda ve skutečnosti nevznikne, v jiné situaci, jako například při refinancování či vyřizování nového hypotečního úvěru, se však klient může dostat do situace, kdy nikoliv vlastní vinou přijde o konkrétní částku. Pak doporučujeme tuto škodu požadovat po tom, kdo neúměrné prodlení způsobil, v tomto případě buď společnost O2 nebo konkrétní katastrální úřad.  

Témata:  Katastr nemovitostí O2

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy