Máte auto zabezpečené proti krádeži?

Podceňujeme havarijní pojištění, raději si auto na nehlídaném parkovišti dojdeme zkontrolovat. Tato zjištění plynou z online průzkumu, který mezi českými a slovenskými respondenty realizovala pojišťovna AXA. Řidičů se v něm ptala, jak své automobily zabezpečují proti krádeži, ale také na jejich postoj k havarijnímu pojištění. Kontrolováním auta na parkovišti se „chrání“ 52 % Čechů a 57 % Slováků. Průzkum tedy naznačuje, že se o svá auta bojíme trochu méně než naši slovenští sousedé, informuje AXA.

Ilustrační fotografie
reklama

U nás se raději chráníme zamykáním řadicí páky, Slováci alarmem 

Zajímavá zjištění přinesly otázky směřované na zabezpečení vozidla proti krádeži. Průzkum ukázal, že se čeští řidiči nejčastěji spoléhají na autoalarm (26 %), po němž následuje zamknutí řadicí páky (25 %). Překvapivý výsledek přináší porovnání se Slováky. Až 37 % slovenských řidičů považuje za „nejspolehlivější pojistku“ autoalarm, zamknutí řadicí páky jako formu zabezpečení vozu uvádí jen 13 % majitelů aut. Dodatečné ochraně vozidla před krádeží pak nevěnuje pozornost až 40 % Čechů. I v tomto případě je procento u slovenských motoristů nižší, dodatečné zabezpečení automobilu totiž neřeší 36 % z nich.     

Podle Jána Kusého, odborníka na havarijní pojištění z pojišťovny AXA dodatečné zabezpečení riziko krádeže výrazně snižuje, úplně zabránit se mu však nedá. „Stejně jako postupují trendy v modernizaci bezpečnostních opatření, zvyšuje se také ‚kvalifikace‘ a vynalézavost zlodějů. Pokud zloděje vozidlo nebo jeho obsah opravdu zaujme, žádná bezpečnostní opatření ho neodradí,“ říká Ján Kusý. Pokud se ale majitel auta rozhodne pro havarijní pojištění, může si vybrat ze třech balíčků pojištění, které se liší úrovní ochrany a cenou. Již v základním balíčku získává krytí pro případ krádeže, vandalismu, živelné pohromy nebo střetu se zvěří.

Nové auto pojistíme automaticky. U pětiletého vozidla už uzavření pojistky zvažujeme

Mezi českými řidiči převládá názor, že u starších aut se havarijní pojištění nevyplatí. Z průzkumu vyplynulo, že auto starší než 5 let má pojištěné necelá polovina českých respondentů. Pouhá čtvrtina Čechů pak pojišťuje vůz starší než 10 let. Na Slovensku je situace ještě horší – na pojištění desetiletých a starších aut se spoléhá jen 12 % řidičů. Lze tedy říci, že v oblasti havarijního pojištění jsou čeští motoristé při ochraně svého vozidla naopak důslednější. 

Vyplatí se tedy havarijní pojištění i pro starší automobily? „Jsem přesvědčený, že ano,“ říká Ján Kusý. A dodává, že pojistné události nezahrnují pouze odcizení auta či jeho poškození v důsledku autonehody. „Zaregistrovali jsme například ‚krádeže‘ pohonných hmot. Vandalové jednoduše prorazí do palivové nádrže otvor, skrze který vysají pohonné hmoty. Cena nové nádrže se pohybuje v rozpětí 8 – 15 000 korun, do toho je třeba započítat odtahovou službu a práci autoservisu. A to ani nemluvím o období nepohodlí, než se opravené auto vrátí majiteli,“ popisuje Ján Kusý. „Rád bych upozornil ještě na největší přidanou hodnotu – a tou jsou široké asistenční služby. Kromě toho, že poskytnou rychlou pomoc při řešení téměř všech krizových situací, s nimiž se řidiči na cestách mohou setkat, ušetří také mnoho času, energie a v neposlední řadě i peněz. Už jen úhrada poplatku za odtah nepojištěného vozidla dokáže nepříjemně pohnout s měsíčním rodinným rozpočtem,“ uzavírá Ján Kusý z AXA.  

Online průzkumu se zúčastnilo 300 respondentů – držitelů řidičského průkazu. V první polovině října 2014 ho realizovala agentura Ipsos prostřednictvím online nástroje Instant Research. 

Témata: auta | pojišťovny

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky