Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Meditující manažer? Nový trend v osobním rozvoji ve firmách

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Cliqjobs.com

Svět vzdělávacích a rozvojových nabídek vždy zachvátí nějaká módní vlna. V devadesátých letech "frčela“ asertivita a marketing, na přelomu tisícletí se rozbujela outdoorová školení. Jaké jsou trendy dnes? Inspirace východem by v současné pomyslné hitparádě školení jistě nechyběla. Již dávno nepatří jen do čajoven. V posledním desetiletí se čím dál více snoubí i s byznysem.

Co to je vlastně mindfulness? K čemu je nám v životě dobrá a jak se dá trénovat? Budhistický termín sati se do angličtiny překládá jako mindfulness. Český ekvivalent je blízký slovu všímavost či bdělost. Znamená přítomnost mysli, zaměření pozornosti na současnost. Opakem je vzpomínání na minulost, upínání mysli na budoucnost či utíkání k dennímu snění. Její zásadní charakteristikou je stálost, setrvání u předmětu. Jejím účelem je zamezení zmatku a zapomnětlivosti. Mindfulness můžeme popsat jako způsob bytí.

"Mindfulness je záměrné cílení pozornosti v přítomném okamžiku a bez posuzování," definuje populární pojem Jon Kabat-Zinn, vědec, lékař a autor několika bestsellerů, který v rámci svého programu Mindfulness-based stress reduction (MBSR) na Massachussetské univerzitě pomohl tisícům lidí zbavit se psychických potíží a mimo jiné usnadnil toto téma dostat do mainstreamu i lékařské praxe. Správně tušíte, že nejde o úplnou novinku – kořeny této mentální praxe sahají tisíce let zpátky.

Trénink mindfulness se uskutečňuje pomocí meditace a dále pak úsilím udržet souvislou všímavost i při každodenních aktivitách. Známým cvičením, se kterým přišel Kabat-Zinn ve svém MBSR programu, je například vědomé ochutnávání rozinky.

Často se cvičí pomocí vědomého dýchání (Anapanasati). Žáci se snaží být si vědomi všech vjemů, které jsou způsobeny pohyby při dýchání. Důležité je ale i zařazení všímavosti do každodenního života, udržování si pokud možné chladného vjemu svého těla, pocitů, mysli a dharmy. 

Meditace v byznyse? Prý přináší výsledky

Kromě medicíny se tréninky mindfulness začaly více popularizovat i v byznys prostředí. Firmy učí své zaměstnance meditovat, protože zjišťují, že jim to pomáhá například s přicházením inovačních řešení. Sharo Gauidin v článku v Compterworld popisuje: "Softwarový inženýr jde chodbou ve firmě a nemyslí na emaily, které má poslat, ani na schůzku, kterou bude mít za chvíli ohledně nového projektu. Místo toho se soustředí na své dýchání a na vjem světla, které prochází okny do chodby. Jeho mobil není v jeho kapse, ale v kanceláři na stole. Když se potká se svými kolegy, aby pracovali na podstatném softwarovém úkolu, je schopen ze své mysli odstranit všechny věci, které ho ruší. Zklidní ho a soustředí se pouze na problém, který je před ním.“

No, uznejte, nezní to jako pohádka? Příhoda popisuje pocity Briana Cocrella, softwarového inženýra, který se jako jeden ze zhruba tisícovky zaměstnanců zúčastnil školení mindfulness, které firma nabídla dvěma specialistům zdarma. Podle Cocrella byli zaměstnanci nejdříve trochu skeptičtí, ale jelikož si uvědomovali, na kolik podnětů denně reagují a jak roztržití při tom jsou, rozhodli se to zkusit. Dnes všímavost nepraktikují jen v práci, ale i doma. "Lidé, kteří se snaží o multitasking a na poradě nebo v jídelně vyřizují maily a smsky, jsou čím dál tím méně považováni za cool,“ píše Gaudin. V knize Mindfull Leader můžeme najít řadu firem, které prošly tréninkem všímavosti. Proč meditaci ve firmách využít? Jana Mynářová, výkonná ředitelka společnosti AIK, k tomu říká: "Firmy pláčou nad nízkým engagementem, ale zároveň nedělají nic pro to, aby svým lidem umožnili uvědomit si právě vyšší účel, pro který stojí za to se o mnohé snažit, mířit právě tímto směrem. Jedním z prostředků může být právě trénink mindfulness, který již má mimo meditaci vypracovaných i mnoho jiných sekulárních metod.“ Všímavost zpopularizoval mimo jiné Scoullerův třístupňový model leadershipu, který zdůrazňuje zvládnutí své vlastní mysli. Jako jednu z hlavních technik doporučuje známý autor Scouller právě meditaci zaměřenou na všímavost.

"Zaměstnanci si uvědomí, že se díky přetížení podněty dopovali dříve energy drinky a čokoládou, nyní si vystačí s dechovým cvičením,“ tvrdí.

Některé společnosti zase nabízí meditační zahrady a individuální klidná meditační místa okolo svého sídla v Kalifornii. Má to pomoci jejich zaměstnancům zklidnit mysl a prohloubit soustředění.

Mýty o mindfulness

• Meditace není náboženství. Mindfulness je prostě velmi jednoduchý a účinný způsob mentálního tréninku.• Nemusíte sedět se zkříženýma nohama na podlaze. Meditovat můžete kdykoli a kdekoli.• Mindfulness není relaxační technika. Není primárně určena pro uvolnění a zklidnění, i když je přináší, ale podle potřeby může mít i aktivizační účinky.• Meditace není složitá ani časově náročná, meditovat můžeme prakticky všichni a každý z toho může mít užitek.• V meditaci se rozhodně nesnažíme "odpojit od reality" nebo dokonce "zastavit myšlení".• Mindfulness neotupuje mysl ani nám nebrání dosahovat stanovených profesních nebo životních cílů, naopak, zlepšením pozornosti, soustředění a paměti se nám to může dařit lépe.

Text: Barbara Hansen Čechová, zastupující výkonná ředitelka People Management Fora a šéfredaktorka časopisu HR forum

Témata:  firmy manažeři

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

17. dubna 2024 12:14

Za dobu našeho členství v EU vzrostlo bohatství průměrného Čecha o více než 40 procent

Od vstupu do Evropské unie (EU) nám vzrostl reálný HDP v přepočtu na obyvatele o více než 40 %, a to z 480 tisíc korun v roce 2004 na 675 tisíc korun v roce 2023. Průměrná spotřeba domácností vzrostla o 22 %, tedy z 248,5 tisíce korun v roce 2004 na 302 tisíc korun v roce 2023. Pokud by Česko nebylo součástí EU, dařilo by se nám ekonomicky hůře. HDP v přepočtu na obyvatele za loňský rok by bylo o pětinu nižší (o 130 tisíc korun) a spotřeba domácností by se snížila o třetinu (o 100 tisíc korun).

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.