Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Celoroční pneumatiky. Mohou se vyplatit?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Blíží se čas přezutí aut na letní pneumatiky, ale někteří řidiči by měli zvážit, jestli se jim nevyplatí jezdit spíše na celoročních pneumatikách.

Celoroční pneumatiky se postupně znovu dostávají do módy. Mají totiž několik nesporných výhod, které pomohou motoristům ušetřit čas a peníze. Nicméně provoz na celoročních pneumatikám má jistá omezení a řidič si musí být vědom toho, že se jedná o určitý kompromis mezi oběma druhy pneumatik.

Po zavedení zákonné povinnosti přezouvat v určitém období na zimní pneumatiky vznikly některým motoristům zvýšené finanční náklady nejen s nákupem druhé sady pneumatik, ale rovněž s každoročním přezouváním, vyvažováním disků a skladováním. Právě to jsou záležitosti, které u celoročních pneumatik odpadají.

Přesto by měl motorista zvážit, zda se pro něj celoroční pneumatiky vyplatí. "Celoroční pneumatiky mají smysl pro toho, kdo najezdí menší počet kilometrů,“ radí Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Pneumatika totiž, i když se neojíždí, stárne a zhruba po šesti letech už je prakticky nepoužitelná.

Kdo tedy najezdí ročně méně kilometrů, mohl by provozem výhradně na celoročních pneumatikách ušetřit. Někteří motoristé se totiž snaží ušetřit tak, že celý rok jezdí na zimních pneumatikách, ale jak už jsme si dříve napsali, zimní pneumatiky v létě nefungují, značně se opotřebovávají a zvyšují hluk i spotřebu paliva.

"Celoroční pneumatika je kompromisním řešením, ale motoristům s menším kilometrovým nájezdem se může vyplatit,“ připomíná Svoboda. Zejména řidičům, kteří omezují jízdu v zimě pouze na příznivé počasí a ve sněhové kalamitě nevyjíždějí, by mohly celoroční pneumatiky stačit.

Výhodou celoročních pneumatik je značně zvýšená trakce v nízkých teplotách a na sněhu proti letním pneumatikám. Nicméně je potřeba myslet na to, že kvalitní značková zimní pneumatika bude na sněhu a ledu fungovat lépe. Konstrukce celoroční pneumatiky je ale naproti tomu vhodnější i pro letní provoz, dobře odvádí vodu a snižuje hluk ve srovnání se zimními pneumatikami.

"Celoroční pneumatiky také v letních měsících tolik netrpí na nadměrné přehřívání a opotřebení,“ doplňuje Svoboda. Jejich výhodou je také to, že vás nezaskočí náhlý sníh nebo námraza v polovině října, kdy ještě neplatí zákonná povinnost jezdit na zimních pneumatikách.

Pro motoristy s vysokými nároky na trakci a ovladatelnost vozu, nebo pro ty, kteří mají ročně vysoký kilometrový nájezd, bude vždy lepší přezouvat dvě sady pneumatik. Nicméně pro šetřivé majitele, kteří jízdu v zimě omezují na příznivější podmínky a jejich roční nájezd je poměrně nízký, dávají celoroční pneumatiky smysl.  

Témata:  auta test pneumatik

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.