Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Inferno důchodců: Tisíce jich žije v dluzích. Co se děje?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: exekuce-nemovitosti.cz

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) prováděla k 31. 12. 2014 exekuční srážky u 75 315 důchodů. To je přibližně o 4 300 více než v prosinci loňského roku. Za leden až prosinec 2014 poukázala na účty oprávněných a exekutorů 1 527 884 000 Kč. Narůstá i počet podání souvisejících s exekuční agendou. S každým podáním se úřad musí vypořádat. Za loňský rok jich ČSSZ obdržela přes jeden milion, meziročně se jejich počet zvýšil o téměř 75 tisíc, informuje Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Exekuční srážky ČSSZ provádí ze všech druhů důchodů, tedy ze starobních, invalidních a pozůstalostních a rovněž příplatků k důchodu. Není výjimkou, že u jednoho důchodce eviduje ČSSZ ne pouze jeden, ale dva nebo dokonce několik exekučních příkazů. U více než 40 tisíc důchodů eviduje ČSSZ exekuční titul, ale protože důchod nedosahuje tzv. zabavitelné výše, nemůže exekuční srážku zařídit. To však neznamená, že dluh zaniká. Pokud ho důchodce neuhradí jiným způsobem, ČSSZ výkon rozhodnutí eviduje až do doby, kdy se částka důchodu zvýší nebo se změní počet vyživovaných osob u důchodce tak, že je možné zařídit srážku.

ČSSZ je jako plátce důchodu povinna provádět srážky na základě doručeného exekučního příkazu (přesněji řečeno na základě nařízení výkonu rozhodnutí soudem, správního řízení, exekučního příkazu soudního exekutora, konkurzního nebo insolvenčního řízení). ČSSZ exekuční srážky z důchodu provádí do doby než je dluh (pohledávka) plně uhrazen, a to včetně úroků a nákladů řízení (tzv. příslušenství). Poté srážky z důchodu ukončí. O zahájení exekučních srážek z důchodu a jejich výši zasílá ČSSZ vždy příjemcům důchodu písemné oznámení, ve kterém je uvedeno i číslo jednací exekučního titulu a vydávající orgán. Písemnou informaci zasílá ČSSZ také v případě, že z důvodu nezabavitelné výše důchodu exekuční srážku provádět nemůže. Domnívá-li se občan, že jeho exekuce je neoprávněná, musí se obrátit na instituci, která exekuční titul vydala.

V souvislosti s exekucemi obdržela ČSSZ a okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ) za loňský rok 1 022 468 podání (což představuje průměrně přes 80 tisíc podnětů měsíčně), a to nejen od příjemců důchodů, ale i od oprávněných osob (tedy těch, kterým srážky jsou nebo mají být posílány), exekutorů, soudů, či insolvenčních správců. Každé jednotlivé podání znamená ověřit, zda má či nemá ČSSZ zahájit kroky ke změně nebo novému zavedení exekučních srážek.

Pokud klient není schopen splácet své finanční závazky, může požádat o osobní bankrot podle zákona o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon). Insolvence je specifickou situací, kdy o způsobu oddlužení vždy rozhoduje usnesením insolvenční soud. Jedním ze způsobů oddlužení je plnění splátkového kalendáře, kdy od jeho schválení začne ČSSZ z dlužníkova důchodu srážet soudem stanovené částky a poukazuje je insolvenčnímu správci. Takto zahájené srážky se provádí po dobu 5let, nerozhodne-li insolvenční soud o jejich dřívějším ukončení. Insolvenční soud však může ČSSZ také uložit, aby celý důchod dlužníka poukazovala na účet insolvenčního správce. K 31. 12. 2014 zasílala ČSSZ celý důchod insolvenčnímu správci přibližně v 2 300 případech.

Počet důchodů se zařízenou exekuční srážkou k 31. 12:

 Rok  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  Celkem  40 718   46 121   51 184   60 874   67 614   70 997   75 315 

S dotazy týkajícími se exekučních srážek z důchodu se lidé mohou obracet každý pracovní den na OSSZ podle místa bydliště nebo telefonicky na call centrum pro důchodové pojištění na telefonním čísle 257 062 860.

Témata:  důchodci exekuce

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy