Užitečné rady: Musí e-shopy při reklamaci vracet i poštovné?

Víte o tom, že když si objednáte zboží přes internet a vrátíte ho například kvůli špatně zvolené velikosti, musí vám prodejce vrátit kromě peněz za zboží i poštovné? Víme, v jakých případech tato povinnost platí a na co si dát pozor.

660
reklama

Nákupy přes internet už nejsou v dnešní době ničím neobvyklým. Naopak. Stávají se populárnějšími. Objednávání neozkoušeného zboží ale nese i rizika, že vám zakoupený výrobek nebude přesně vyhovovat. V tu chvíli máte možnost zboží do 14 dnů vrátit.

Nejen nakupující, ale ani řada obchodníků neví, že v případě vrácení objednaného zboží, vám musí obchodník vrátit i poštovné (popř. balné), které jste zaplatili při dodání objednaných věcí. Nařízení se ale nevztahuje na poštovné, které musíte zaplatit při vrácení zboží obchodníkovi.

Toto rozhodnutí vydal už 15. dubna 2010 Soudní dvůr EU a od roku 2014 je také součástí nového občanského zákoníku (§ 1832 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Na vrácení poštovného se začalo více dohlížet a za nedodržení udělovat sankce.

Podle zákona má obchodník povinnost vrátit částku za nejlevnější nabízený způsob dodání, které si u zákazníka může naúčtovat. Pokud si tedy objednáte např. expres doručení, zpátky s částkou za zboží by vám mělo přijít nejnižší poštovné, které na svých stránkách obchodník nabízí.

Někteří internetoví prodejci se snaží povinnosti vrátit poštovné vyhýbat. Hlavní výmluvou je, že je možné si objednané zboží vyzvednout na kamenných pobočkách, u kterých je poštovné účtováno za 0 Kč, což je tedy právě ta nejlevnější varianta. Tím se ale nenechte zastrašit a na vrácení, alespoň toho nejnižšího poštovného, nekompromisně trvejte. Vyzvednutí zboží na pobočce se do doručení, které je s e-shopy spojené, totiž nezařazuje.

Témata: e-shopy

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky