Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pozor na triky dodavatelů elektřiny: Tady je 10 nejčastějších

Pozor na triky dodavatelů elektřiny: Tady je 10 nejčastějších

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Pokud uvažujete o změně dodavatele elektřiny, mějte se na pozoru. Někteří dodavatelé totiž používají triky, které vás mohou zmást a vy nakonec podepíšete nevýhodnou smlouvu. Víme, které jsou nejčastější triky dodavatelů.

Při výběru dodavatele nepostupujte unáhleně. Vyberte si toho dodavatele, který vám bude nejvíce vyhovovat jak podmínkami smlouvy, tak i přístupem.

Podívejte se na deset triků:

1. Nový dodavatel nemá aktuální ceníky jiných dodavatelů. Dodavatel srovnává své nové nižší ceny se starou cenou jiných dodavatelů. Nové ceníky u většiny dodavatelů ještě nebyly publikovány, proto je lepší se změnou počkat až budou všechny ceníky známy.

2. Nový dodavatel srovnává své produkty z nejdražším produktem konkurence, aniž by zjistil, jaký má zákazník ve skutečnosti produkt. Například porovnává jinou produktovou řadu konkurence, která je jiná (dražší) než momentálně má zákazník. Zákazníci většinou vědí, kdo je jejich dodavatel, ale neznají název produktu.

3. Porovnávají cenu za kWh u původního dodavatele, tedy celkovou cenu s cena za silovou elektřinu nového dodavatele. Cena za silovou elektřinu je pouze jednou z částí celkové ceny, je tedy logicky nižší něž cena za kWh, tedy celková cena.

4. Nový dodavatel v nabídce porovnává ceny s DPH a bez DPH. O společnosti a její nabídce se řádně informujte na internetu nebo při osobní schůzce v sídle společnosti.

5. Předem odmítají dát k nahlédnutí nebo prostudování smlouvu a obchodní podmínky. Nikdy se nenechte k ničemu nutit a popřípadě si smlouvu nechte u sebe a prozatím nic nepodepisujte. Na smlouvách jsou různé skryté poplatky, o kterých předem neinformují zákazníka, například za změnu dodavatele.

6. Nabízené takzvané slevy a úspory zákazníci nedostávají písemně, pouze ústním příslibem telefonicky. Při projednávání nabídky se nenechte do ničeho nutit a raději si o podmínkách poraďte nebo poměřte i s jinou firmou. Nejjednoduším řešením pak je vypočíst si úsporu v online energetických kalkulačkách.

7. Nový dodavatel zákazníkům tvrdí neúplné informace, například že zastupují původního dodavatele, že původní dodavatel krachuje, slučuje se s jiným a oni přišli pouze optimalizovat smlouvu. To je klasický případ podomních prodejců. Ti vás oslovují doma a ví, jakou rétoriku mají použít. Takového člověka berte pouze jenom jako poskytovatele informací, nikoliv jako partnery pro uzavření smlouvy.

8. Přechodem k jinému dodavateli se nic nemění. Distributor stejně bude odečítat elektroměry, zůstáváte u něj. Distributora nelze změnit, nicméně změnou dodavatele lze ušetřit.

9. Dodavatelé zákazníkům záměrně nesdělují, na jak dlouho mají uzavřenou smlouvu a kdy ji mají vypovědět. Neupozorní zákazníka na fixaci smlouvy na dobu určitou, někdy i 10 let.

10. Nový dodavatel neinformuje o sankčních poplatcích za ukončení smlouvy. Neupozorní zákazníka na podmínky předčasné výpovědi smlouvy. To samozřejmě může zákazníka vyjít draho a změna dodavatele je tedy nevýhodná.

Témata:  energetika

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy