Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kolik piva u nás vypije turista za den? Češi by měli zabrat!

Kolik piva u nás vypije turista za den? Češi by měli zabrat!

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Pro některé to číslo bude znamenat překvapení. Zahraniční turisté, kteří zamíří do Česka, vypijí denně v průměru dvě piva na osobu. V roce 2012 tak činila jejich spotřeba bezmála čtyři procenta z celkové konzumace piva v ČR. Vyplývá to z exkluzivní studie, kterou pro Český svaz pivovarů a sladoven připravila společnost Ernst.

Z více než 20 milionů turistů, kteří v loňském roce navštívili Českou republiku, tvořily více než 70 procent národnosti, které se tradičně umisťují na předních příčkách zemí s nejvyšší spotřebou piva. Patří sem Německo, Slovensko, Polsko nebo Rakousko. A zatímco každý Čech vypije v průměru asi třetinku piva denně, zahraniční turista dle údajů Ernst & Young vloni vypil v průměru necelá dvě piva denně. Nejvíce piva turisté spotřebují tradičně v letních měsících.

"Naším cílem bylo vyčíslit reálné dopady turismu na spotřebu piva v České republice. Využili jsme k tomu dostupná data o spotřebě piva a geografickém rozdělení obyvatelstva a turistů v ČR. České pivo chutná v cizině nejvíce našim sousedům – jeho největšími konzumenty jsou Němci a Slováci," vysvětluje Petr Knap ze společnosti.A jak jsou na tom Češi?

"Trendem roku 2012 byly především pivní mixy, jejichž spotřeba činila 434 tisíc hektolitrů. Proti tomu konzumace ostatních druhů piv vloni stagnovala. Stále přitom přetrvává rostoucí obliba piv v PET lahvích a plechovkách na úkor chmelového pokladu ze sudu či skleněných lahví," uvedl předseda ČSPS František Šámal.

Nové pivní mixy jsou podle výkonného ředitele ČSPS Jana Veselého dobrou zprávou pro celé odvětví. "Konzumenti takzvaných ovocných piv totiž nejčastěji uvádějí, že normální pivo by si asi nedali, ale ovocné ano. Takže si nový produkt nijak výrazně nekonkuruje s pivem výčepním nebo s ležáky, což je skvělá zpráva," vysvětlil.Češi si stále raději otevřou pivo doma v křesle

Výrazným způsobem se v posledních letech také zvětšuje propast mezi počtem piv vypitých v restauračních zařízeních a počtem piv vypitých v pohodlí domova, kde nadále vzrůstá podíl domácí spotřeby. Největší oblibě se stále těší piva výčepní, která tvoří 55 procent z celkové spotřeby. Následují ležáky s více než třetinovým podílem.

"Proti přesvědčení veřejnosti musíme rovněž konstatovat, že prohibice vyhlášená ministerstvem zdravotnictví pivovarům nijak nepomohla, naopak. Lidé, kteří byli zvyklí pít tvrdý alkohol do sebe 20 piv, jak se říká, nenalámou a raději zůstávali doma," komentoval podzimní dění na trhu s alkoholem Šámal.Co bude dál?

"V letošním roce bude pokračovat trend obalových a produktových inovací. Vidíme značný potenciál v kategorii pivních mixů, kde máme v porovnání se sousedními zeměmi stále rezervu. Například v Německu je jejich podíl 10 procent a v Rakousku sedm procent. Díky tomu zůstáváme mírnými optimisty a očekáváme celkové zvýšení výstavu v roce 2013 v jednotkách procentních bodů," zakončil Šámal.

Témata:  turismus pivovary

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.