Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nenasytné pojišťovny: Hrabou miliardy, platit škody se jim nechce

Nenasytné pojišťovny: Hrabou miliardy, platit škody se jim nechce

Foto: ČNB

Částky, které pojišťovací ústavy vyberou pro povinné ručení, jsou v řádu miliard korun, ovšem v případě havárie odmítají poškozeným klientům opravy proplatit, tvrdí to Kancelář pro ochranu práv poškozených. Ta od loňského roku eviduje 3602 případů, kdy klienti vyšli naprázdno.

Existence povinného ručení tak v praxi rozhodně nezaručuje, že pokud řidič nezaviní dopravní nehodu, vyplatí mu pojišťovna dost peněz na opravu jeho vozu, upozorňuje Kancelář pro ochranu práv poškozených. Z uvedených 3602 případů, kdy pojišťovna odmítla vyplatit celou částku, kterou oprava vozu stála, bylo pouhých 30 nepodložených.

To, že se jedná ze strany pojišťoven často o nezákonný postup, dokládá především fakt, že při následných soudních sporech je úspěšných přes 99 procent poškozených. Z případů, které už soudy projednaly, totiž 1084 dopadlo ve prospěch poškozených a pouze čtyři v jejich neprospěch. Dalších 2515 žalob zatím leží v tuto chvíli u soudů po celé České republice.

"Princip je vždy stejný. Nějakému člověku nabourají auto, nechá si ho opravit v autorizovaném servisu a při platbě se dozví, že pojišťovna celou částku neproplatí a že musí ještě vytáhnout své peníze. Průměrně se jedná o přibližně 12 tisíc korun. Měli jsme ale i případ, kdy se ta částka vyšplhala až na 75 528 korun," uvedl David Bascheri, vedoucí právního oddělení Kanceláře pro ochranu práv poškozených.

Pro pojišťovny je přitom povinné ručení mimořádný byznys, na němž rozhodně neprodělávají. Každý rok na něm vyberou více než 20 miliard korun a na pojistných událostech vyplatí přibližně jen polovinu. Odborníci tak nabádají, aby se lidé nebáli řešit tento problém i u soudu.

"Lidé se často obávají soudního sporu s tak velkými společnostmi, jako jsou pojišťovny, ale ukazuje se to jako jediná správná cesta. Není možné, aby klienti byli obíráni o peníze, když se ničím neprovinili," dodal Bascheri. Soudy přitom při rozhodování vycházejí z nálezu Ústavního soudu z roku 2007, který se otázkou stupně zhodnocení či znehodnocení vozidla po opravě zabýval.

Témata:  pojišťovny

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.