Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Cena mléka je skandální! Podívejte se na děsivá čísla

Cena mléka je skandální! Podívejte se na děsivá čísla

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Za posledních 10 let vzrostly průměrné ceny polotučného pasterovaného mléka z 13,5 až na 19,2 koruny, to představuje zdražení o necelých 42 procent. Proti tomu výrazně pomalejší nárůst cen zaznamenala mléka trvanlivá, ať už polotučné, tučné, nebo odstředěné, uvedl pro Mediafax ČSÚ.

Například mléko polotučné trvanlivé stálo před deseti lety 13,06 koruny. Podle aktuálních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) je přitom nyní běžně k dostání za 16,92 koruny (+29 procent). To představuje proti mléku pasterovanému o necelou třetinu pomalejší tempo zdražování.

Další z řady běžně dostupných mlék, odstředěné trvanlivé, stálo v roce 2003 průměrně 12,33 koruny. Dnes je na pultech českých obchodů k mání za 15,77 koruny. To odpovídá zdražení o 28 procent. A podobně je na tom rovněž mléko plnotučné, které dříve stálo 16,79 koruny a nyní je k dostání za 20,84 koruny (+24 procent).

Samotnou kategorii poté tvoří bio mléko, které ČSÚ začal evidovat ve svých statistikách v roce 2010. Tehdy stál litr 24,96 koruny, od té doby zdražuje zhruba o jednu korunu ročně až na dnešních 29 korun.

Témata:  potraviny

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

17. dubna 2024 12:14

Za dobu našeho členství v EU vzrostlo bohatství průměrného Čecha o více než 40 procent

Od vstupu do Evropské unie (EU) nám vzrostl reálný HDP v přepočtu na obyvatele o více než 40 %, a to z 480 tisíc korun v roce 2004 na 675 tisíc korun v roce 2023. Průměrná spotřeba domácností vzrostla o 22 %, tedy z 248,5 tisíce korun v roce 2004 na 302 tisíc korun v roce 2023. Pokud by Česko nebylo součástí EU, dařilo by se nám ekonomicky hůře. HDP v přepočtu na obyvatele za loňský rok by bylo o pětinu nižší (o 130 tisíc korun) a spotřeba domácností by se snížila o třetinu (o 100 tisíc korun).

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.