ACK lhala! Při krachu cestovky dostanou klienti zpět třeba jen 7 procent z ceny zájezdu

Pojišťovna Generali ve středu upozornila na to, že současná právní úprava sice nařizuje cestovním kancelářím pojistit se proti úpadku, ale už neurčuje, jak vysoký má být pojistný limit. Může se tak stát, že klient zkrachovalé cestovní kanceláře nedostane zpět celou cenu neuskutečněného zájezdu.

660
reklama

Pojišťovna Generali prohlášením reaguje na kritiku obou českých asociací sdružujících cestovní kanceláře, že klientům zkrachovalé cestovní kanceláře I. Parkam Holidays vyplatila pouze 60 procent ceny neuskutečněných zájezdů.

"Pojišťovna Generali neodmítla plnění vůči klientům zkrachovalé CK, ani je nekrátila. Obě české asociace sdružující podnikatele v cestovním ruchu se za vydatné podpory tiskového odboru Ministerstva pro místní rozvoj pravděpodobně snaží před hlavní turistickou sezónou vzbudit dojem, že peníze klientů cestovních kanceláří jsou stoprocentně v bezpečí i v případě jejich krachu. Je to nebezpečná falešná představa, která naprosto neodpovídá realitě," upozornil generální ředitel a člen představenstva pojišťovny Generali Štefan Tillinger.

"Podnikání v cestovním ruchu upravuje zákon z minulého století, který cestovním kancelářím sice ukládá povinnost pojistit se proti úpadku, zároveň jim však umožňuje sjednat takové pojištění, které na vrácení všech peněz klientům v případě krachu prostě nestačí," dodal Tillinger. Podle něj pojišťovny, jako soukromé subjekty, nemohou vykonávat dohled nad jinými soukromými subjekty. "To je role, která přísluší státu," podotkl Tillinger.

Představitelé Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) v uplynulých týdnech podle představitelů pojišťovny Generali opakovaně lhali médiím. "Tvrdili, že případ klientů loni zkrachovalé CK I. Parkam Holidays, jejíž klienti dostali od Generali kvůli nedostatečnému pojistnému limitu sjednanému cestovkou jen necelých 60 procent ceny neuskutečněných zájezdů, je průlomový," uvedl mluvčí pojišťovny Jiří Cívka.

Podle údajů České asociace pojišťoven (ČAP), které byly zveřejněny minulý týden, řešily pojišťovny od roku 2004 úpadek 26 cestovních kanceláří. U 23 z nich byla škoda už vyplacena, dosud se řeší případy tří cestovek, které ohlásily úpadek v roce 2011. Výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora informoval, že v 16 případech proplatily pojišťovny 100 procent ceny zaplacených neuskutečněných zájezdů, u zbylých sedmi dosáhlo pojistné plnění výše od sedmi do 98 procent nahlášené škody. "Ani v jednom z těchto případů nebylo vyplaceno více, než kolik činil cestovní kanceláří sjednaný pojistný limit," zdůraznil Síkora.¨

"Předpokládáme, že zástupcům asociací reprezentujících zájmy cestovních kanceláří by tyto skutečnosti měly být dostatečně známy," podotkl Cívka s tím, že v postupu pojišťoven neshledala žádné pochybení ani Česká národní banka, která je oprávněna vykonávat dozor nad celým pojistným sektorem.

Další příspěvek k dezinformační kampani přidala podle Generali AČCKA. Ta upozornila na rozhodnutí Evropského soudního dvoru, podle nějž je klient cestovní kanceláře proti jejímu úpadku chráněn i v případě jejího podvodného jednání. Pokusila se tak dezinterpretovat jeden z kroků Generali, která podala na zástupce zkrachovalé I. Parkam Holidays trestní oznámení právě pro podezření z trestného činu podvodu.

"Rozhodnutí Evropského soudního dvoru nijak nezpochybňujeme, týká se ale naprosto jiné situace, než do jaké dostali klienty majitelé I. Parkam Holidays krachem své cestovní kanceláře," poznamenal Cívka. "Pojišťovna neodmítla plnění vůči klientům I. Parkam Holidays, ani je kvůli podvodnému jednání nekrátila," poznamenal mluvčí v souvislosti s konkrétním rozhodnutím Evropského soudního dvoru, na nějž se odvolávají asociace.

Cívka uvedl, že trestním oznámením splnila pojišťovna pouze zákonnou povinnost, kterou má v případě podezření na spáchání trestného činu každý občan České republiky. Připomněl, že výplata klientů zkrachovalé cestovní kanceláře proběhla už dříve a na odškodnění, které dosáhlo sjednaného pojistného limitu, nemá trestní oznámení žádný vliv.

Generální ředitel pojišťovny Generali Tillinger už během minulého týdne vyzval všechny zainteresované subjekty k diskusi o nutných změnách v zákoně 159/1999 Sbírky o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu.

Témata: ačcka

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky