Firmy z USA a Číny bojují s novými cly

Šanghajský dovozce vína Alex Chen strávil posledních deset dní přesunem všech svých amerických vín, od chardonnay po zinfandel, ze skladů v šanghajské zóně volného obchodu, aby je nezasáhla vyšší cla, která začnou platit v sobotu. Na obou stranách Tichého oceánu nyní dovozci i vývozci bojují s novými cly, která je zřejmě přimějí zvýšit ceny, zasáhnou jejich marže nebo je donutí najít alternativy, píše agentura Reuters.

Ilustrační fotografie
reklama

Chen odhaduje, že má zásoby na tři měsíce. Poté, pokud se nezmírní obchodní válka mezi USA a Čínou, se plánuje zaměřit na partnerství s dodavateli vína z jiných zemí, jako je Chile nebo Austrálie. Zvýšená cla na americká vína totiž nenechávají dovozcům, jako je jeho firma Alexander Wine, žádný prostor pro zisk. "To povede ke kolapsu trhu s víny z USA," varuje.

Deset měsíců trvající obchodní válka mezi dvěma největšími ekonomikami světa eskalovala na počátku tohoto měsíce, kdy americký prezident Donald Trump uvalil nová cla. Čína na to reagovala odvetnými cly. To donutilo společnosti zapojené do obchodu mezi oběma zeměmi rozhodnout se, zda zvýší ceny, nebo změní strategii.

Ředitel společnosti Metroflor Harlan Stone poslal po oznámení růstu cel na čínské zboží na počátku května svým distributorům e-mail, ve kterém je informoval, že plánuje zvýšit ceny vinylových podlahových krytin vyráběných v Číně o 13,5 procenta. Stone uvádí, že o náklady zvýšené zavedením desetiprocentních cel v loňském roce se předtím podělil on sám se svými distributory. "Dlouhodobě se domníváme, že trh je schopen absorbovat deset procent, ale víme, že trh nemůže absorbovat dalších 15," říká Stone, který v USA prodává luxusní vinylové krytiny vyráběné v závodech na východním pobřeží Číny. "Půjde to přímo na spotřebitele a nikdo neví, zda jejich obchodní návyky zůstanou stejné. Je zde riziko."

Obchodní válka mění globální tok zboží. Americké firmy přesunují nákupy produktů, na které dopadají cla, jako nábytek, ledničky a pneumatiky, a dovážejí je ze zemí jako Vietnam a Jižní Korea, ukázala analýza firmy Panjiva.

Váznou i nákupy amerického zboží Čínou. Celkové dodávky zemědělských produktů z USA do Číny klesly v prvním čtvrtletí meziročně o 44 procent na 2,1 miliardy USD (48,6 miliardy Kč), ukázala čísla amerického ministerstva zemědělství. Dodávky amerických snídaňových cereálií se propadly o 45 procent, hovězího o 34 procent a vepřového o 20 procent. Dodávky krmiv pro domácí mazlíčky se snížily o 35 procent, vína a piva o 20 procent a nákupy amerických ořechů klesly o 47 procent. Někteří čínští dovozci agentuře Reuters řekli, že se rozhodli nakupovat více vepřového a hovězího z jiných zemí, včetně Argentiny a Španělska, protože prodej amerického zboží se stává méně konkurenceschopný.

Velkoobchodní firma sídlící v Šanghaji Gusto Fine Foods musela loni kvůli clům změnit své plány, když původně chtěla zahrnout na seznam produktů, které nabízí luxusním restauracím a hotelům v Číně, vepřové z USA. "Dovozce nám ihned řekl, že kvůli clům budou při příštím nákupu náklady pro mě vyšší o 30 až 40 procent," říká provozní manažer firmy Gusto Dmytro Soroka. Současně však dodává, že jsou zde i jiné země, ze kterých lze zboží dovážet, a toto zboží může být pro zákazníky zajímavější.

Jiní, jako američtí distributoři vína zaměření na Čínu, uvádějí, že v současné situaci mohou být těžko optimističtí. Prezident firmy Honig Vineyard & Winery, která působí v americkém vinařském regionu Napa Valley, Michael Honig tvrdí, že předchozí zvýšení cel zničilo deset let investic společnosti v Číně. V roce 2016 jeho malé rodinné vinařství prodalo v Číně zhruba 1000 přepravek. Loni prodej klesl na nulu. "Měli jsme úžasnou růstovou trajektorii, teď jsme dole na nule," říká Honig, který se obává, že americkým producentům vína se může uzavřít čínský trh na roky.

Hodnota vývozu vína z USA do Číny loni činila 59 milionů USD (1,4 miliardy Kč). Objem vývozu se v porovnání s rokem 2017 snížil o 13 procent a jeho hodnota o téměř 25 procent.

Prezident společnosti Ridge Vineyards, která v Číně prodává zhruba dvě procenta své produkce, David Amadia upozornil, že nejnovější náhlé zvýšení cel mu nedalo čas na to, aby mohl odeslat zásilky před začátkem jejich platnosti. Místo toho tak nyní pracuje se svým dovozcem na přesunu dodávek do Hongkongu, kam se víno dováží bez cla. Hongkong se tak stává podle něj pro americké vinaře nouzovým řešením. Loni hodnota vývozu vína z USA do Hongkongu činila 130 milionů USD (tři miliardy Kč).

Témata: čína | USA | clo | firmy | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky