Odklad brexitu není pro české firmy dobrá zpráva

Odklad brexitu není pro české firmy dobrá zpráva, nejistota a odklady zvyšují jejich výdaje. Celkový dopad nákladů podniků na přípravy brexitu činí desítky miliard korun. ČTK to dnes řekla mluvčí Svazu průmyslu a dopravy Eva Veličková. Často uváděný dopad 55 miliard korun je podle ní optimistický. Česko do Británie vyváží hodně, proto patří mezi členy EU nejvíce ohrožené brexitem, připomněla.

Ilustrační fotografie
reklama

"Brexit bez dohody nechceme, ale do míry, do jaké to jde, se na něj firmy, EU i stát připravují," uvedla Veličková. Malé firmy nyní podle ní spíše vyčkávají, zatímco větší se častěji připravují na brexit bez dohody.

"Žádná firma nemůže hazardovat a čekat na to, že nastane nějaká nepravděpodobná varianta, jako například zrušení brexitu. Jen opravdu velké firmy mohou mít více scénářů, ale i ty se spíše chystají na tvrdou variantu. Omezují investice v Británii, přemísťují svá sídla, hledají alternativní dodavatele i trhy k vykrytí výpadků," dodala mluvčí.

Při brexitu bez dohody by dopady výrazně pocítil automobilový sektor, ať už přímo prostřednictvím vývozů automobilů či automobilových součástek do Británie, tak nepřímo přes vývoz součástek do jiných evropských zemí, upozornil mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro. Dále bude zřejmě postižen český vývoz elektroniky, počítačů, strojů a zařízení nebo hraček.

Vzhledem k nejistotě, která může trvat až do konce října, se agentura CzechTrade v Londýně podle mluvčí Marcely Havlové snaží orientovat na obchodní příležitosti s vyšší přidanou hodnotou. "Bez ohledu na to, jak brexit dopadne, hledá londýnská kancelář další možnosti spolupráce českých firem s britskými. Britští podnikatelé poznali, že Česko je schopno nabídnout řadu vyspělých výrobců z oboru strojírenství, výroby automobilů, elektrotechniky a dalších," uvedl ředitel kanceláře CzechTrade v Londýně Martin Macourek.

Končící ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO) uvedla, že Spojené království je pro ČR blízkým a důležitým partnerem. "Naším cílem pro budoucí jednání tak bude zachovat a potvrdit tuto dosavadní úzkou spolupráci a zabránit vzniku neopodstatněných překážek ve vzájemném obchodu, ale současně ani nijak neohrozit základní principy fungování vnitřního trhu EU," dodala.

Stavební firma Metrostav v Británii podniká prostřednictvím dceřiné společnosti BeMo Tunneling, která staví podzemní dráhu Cross Rail. "Takže se nás nejistota na tamním trhu a oslabování britské libry týká. Svoje podnikání však máme teritoriálně diverzifikované, takže nepředpokládáme, že by brexit nějak významně ovlivnil naše celkové hospodaření. Proti kolísání libry jsme finančně zajištěni," řekl mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha.

Letecký provoz na ostrovy by brexit ohrozit neměl, minimálně po přechodné období. Podle odborníků na leteckou dopravu by však odchod Británie z EU mohl ovlivnit poptávku cestujících po linkách do zemí Spojeného království, což by v krajním případě mohlo vést ke snižování počtu spojů. Podle leteckých dopravců je však otázka budoucnosti linek do Velké Británie nyní předčasná.

Také cestovní kanceláře zatím brexit výrazněji nepocítily a zájezdy na ostrovy zatím neomezují ani nezdražují. Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tereza Picková upozornila, že kanceláře mají zájezdy většinou nasmlouvané rok dopředu. Hana Součková z Čedoku podotkla, že zájezdy do Británie patří k nejžádanějším. Jejich zdražení kvůli brexitu je podle ní nepravděpodobné."Registrujeme akorát zvýšený počet dotazů našich zákazníků na toto téma, jinak zájezdy do Velké Británie fungují beze změn," dodal mluvčí Exim Tours Petr Kostka.

Sedmadvacet zemí EU a Británie se dnes dohodly na odkladu britského odchodu z EU do 31. října. Pokud ale britský parlament schválí dohodu o vystoupení, odejde země z unie dřív. Podle předsedy Evropské rady Donalda Tuska může britská strana nejen ratifikovat smlouvu, ale také přehodnotit strategii okolo brexitu.

Témata: Brexit | firmy | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky