Davové šílenství Black Friday: Odkud se tento den vzal?

V obchodech dnes vrcholí slevové akce na tzv. černý pátek. Nákupní svátek odstartuje začátek hlavní sezony předvánočních nákupů. Prodeje obchodníků rostou o desítky procent proti běžnému dni. Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na černý pátek téměř čtyř miliard korun.

Ilustrační fotografie
reklama

Dnes výprodeje začnou například v hypermarketech Globus. "Slevy budou od 20 procent výše například na knihy, mobilní telefony a další nepotravinový sortiment," uvedla mluvčí Rita Gabrielová. Košík.cz ode dneška zlevní až o polovinu potraviny jako máslo, avokádo, prémiové zmrzliny nebo lahvové pivo. Maximální sleva dosáhne 72 procent.

Například v e-shopu Mall.cz, který slevové akce spustil již 26. října, spotřebitelé dosud utratili téměř dvě miliardy korun. "To znamená, že v porovnání s loňskem lidé utratili o 30 procent více než loni," uvedl marketingový ředitel Mall Group Tomáš Punar.

Penny market pojal černý pátek po svém a místo slev připravil nabídku černých produktů. Zákazníci si tam mohou nakoupit například černý toastový chléb, černou ostravskou klobásu nebo černé pivo.

Ze statistik společnosti Shoptet vyplývá, že velké e-shopy reálně zlevní v průměru o 34 procent. Slevy jsou často na výprodejové zboží - starší modely televizí, elektroniky, mobilů. To znamená, že jde o přirozenou slevu.

Do ČR dorazil černý pátek před lety z USA. Před téměř 90 lety přišel krach na newyorské burze, který předznamenal hospodářskou krizi. Vše začalo ve čtvrtek 24. října 1929, který je dodnes označován jako tzv. černý čtvrtek. Právě k tomuto termínu a výraznému poklesu cen během krize odkazuje nynější pojmenování akce.

Ve Spojených státech jde o mnohem větší událost. V Česku se sice každým rokem přidává více obchodů i nákupních center, akce ale ani zdaleka nedosahuje takových rozměrů jako v USA.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky