Lhát v životopise se nevyplácí. Usvědčit vás mohou i sociální sítě!

Životopis už nejméně jednou v životě psal snad každý. Přesto v něm lidé podle zkušeností personalistů stále dělají chyby. Nevhodná struktura, chybějící informace nebo hloupý překlep vám pak můžou zavřít dveře do vysněné firmy, ještě než vůbec dojde na pohovor. Co by tedy nemělo v žádném životopise rozhodně chybět?.

Ilustrační fotografie
reklama

„Bude to znít banálně, ale rozhodně nezapomínejte napsat do životopisu celé své jméno a kontaktní údaje. Asi byste byli překvapeni, jak často nám přichází anonymní životopisy bez telefonních čísel. Rozhodně také doporučuji životopis doplnit fotkou, samozřejmě profesionální. Naprosto nevhodné fotky jsou fotky v plavkách z dovolených nebo ze společného posezení s přáteli u piva. Na druhou stranu pokud se k nám hlásí někdo na pozici ošetřovatele do zoo a je na fotografii se zvířetem, není na tom nic špatného,“ říká personální ředitel společnosti Ekospol a ZOO Tábor Jan Zipser.

Hlavní náplň životopisu tvoří informace o dosaženém vzdělání a pracovních zkušenostech. Ty by měly být relevantní k dané pozici a seřazeny podle aktuálnosti od té nejnovější. Čerstvý absolvent, který má jen málo pracovních zkušeností, by na první místo měl dát dosažené vzdělání a až po něm práce, kterým se věnoval při studiu. Na druhou stranu někdo, kdo je v branži deset let by měl začít se svými pracovními zkušenostmi a stručným popisem co která z nich obnášela.

Životopis by měl být na první pohled přehledný a stručný, více než dvě strany není třeba. „Denně probíráme desítky životopisů, důležitá je pro nás tedy přehlednost každého z nich. Formální podoba záleží na pozici, o kterou se zájemce uchází. Od těch kreativních se očekává i kreativní zpracování životopisu, nic by se ale nemělo přehánět. Ani standardizované formuláře bez jakékoliv vlastní úpravy nepůsobí dobrým dojmem. Čemu je třeba se v každém případě vyvarovat, jsou gramatické chyby a překlepy. Před odesláním si životopis přečtěte raději hned několikrát a klidně požádejte o kontrolu i někoho dalšího,“ radí Zipser.

Každý chce samozřejmě působit tím nejlepším dojmem, lhaní se ale rozhodně nevyplácí. „Uchazeče o práci v naší společnosti si důkladně prověřujeme. Kromě ověřování referencí je dnes již součástí běžné praxe srovnávání informací z životopisu se sociálními sítěmi. Nejednu se nám stalo, že se informace poměrně zásadně lišily. Pokud takto usvědčíme člověka ze lži, není pro něj v naší společnosti místo a to ani v budoucnu. Obecně je třeba si dávat pozor na to, co o sobě uveřejňujeme na internetu. Stalo se nám, že jsme narazili na velmi sprostý erotický inzerát jednoho z uchazečů o práci u nás. V konečném hodnocení mu to kladné body nepřineslo a do dalšího kola tak i kvůli tomu nepostoupil,“ varuje před zveřejňováním příliš osobního obsahu na internetu Zipser.

Kromě životopisu vyžaduje většina firem také motivační dopis. Jak už je patrné ze samotného názvu, jeho účelem je vysvětlit potenciálnímu zaměstnavateli, proč se ucházíte o danou pozici a co z vás dělá vhodného kandidáta na ni. Délkou by rozhodně neměl přesahovat jednu stranu, postačí několik odstavců. „Každá pozice je specifická a specifický by měl být i motivační dopis. Lidé mají ve zvyku používat jeden vzorový motivační dopis, kde jen změní název firmy a datum a někdy zapomenou dokonce i na to. Upřednostňujeme kandidáty, kteří projeví vážný zájem o pozici a dají si práci nejen s životopisem, ale i motivačním dopisem,“ uzavírá Zipser.

Témata: lidé | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky