mýtné

Dálnice, ilustrační fotografie

Kupka: Mýtné na dálnicích by se příští rok mělo zvýšit o deset až 15 procent

Ekonomika

Mýtné na českých dálnicích by se od příštího března mohlo zvýšit o deset až 15 procent. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize (ČT) to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Uvedl, že zvýšení umožňuje změna evropské směrnice a mýtné lze navýšit o poplatky za emise. Zvýšení je podle něj potřeba i kvůli investicím do dopravní infrastruktury. V příštím roce by se mělo otevřít přes 100 kilometrů dálnic. Zvýšení mýtného by podle Kupky mělo přinést 1,4 až dvě miliardy korun navíc do státního rozpočtu, nyní se vybere ročně 14 miliard korun.

Ilustrační fotografie

Stát vydělá o stovky milionů navíc. Mýtný systém v ČR se dnes rozroste o 374 kilometrů

Aktuality

Mýtný systém v Česku se ode dneška rozšíří o dalších 374 kilometrů silnic první třídy. Celkově tak bude zpoplatněno skoro 2861 kilometrů. Letos jde už o druhé rozšíření mýta, když v únoru do systému přibylo zhruba 53 kilometrů. Příjmy státu z mýtného by se měly zvýšit přibližně o 400 milionů korun za rok. V loňském roce dopravci za mýto zaplatili rekordních téměř 14,2 miliardy korun.

Ilustrační fotografie

Dopravci loni zaplatili za mýto rekordních 14,2 miliardy korun

Ekonomika

Dopravci loni zaplatili za průjezdy dálnic a silnic na mýtném téměř 14,2 miliardy korun. Meziročně jde o nárůst o 23 procent a zároveň jde o nejvyšší výběr za rok od začátku fungování mýta v roce 2007. K růstu přispěla přes koronavirová omezení během roku zejména nová struktura mýtných poplatků. ČTK o tom informoval správce mýtného systému společnost CzechToll. Náklady na výběr mýta loni činily zhruba sedm procent z výběrů.

Ilustrační fotografie

Dopravci si v příštím roce asi za mýto připlatí

Ekonomika

Dopravci si zřejmě v příštím roce za mýto připlatí. Stát plánuje zavedení nových sazeb mýtného, což by mělo zvýšit příjmy z něho zhruba o 1,5 miliardy korun. Vyplývá to z návrhu ministerstva dopravy, který v pondělí projedná vláda. Změny se ovšem nelíbí podnikatelům. Návrh dále zavádí také změny platnosti dálničních známek, roční viněty budou místo kalendářního roku platit po dobu 365 dní.

Ilustrační fotografie

Nový mýtný systém zatím nepůsobí v dopravě problémy

Aktuality

Spuštění satelitního mýta v Česku nepůsobí ani dnes ráno dopravní komplikace. Podle provozovatele systému pomalu stoupá kapacita obchodních míst, kde se mohou přepravci registrovat, ale kolony na hranicích se netvoří. "Odbavujeme plynule," řekl po páté hodině ranní ČTK Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Dnešek je prvním pracovním dnem od nedělního spuštění systému a bude proto zatěžkávacím.

Dálnice, ilustrační fotografie

Nový mýtný systém se blíží: Ministerstvo má krizový plán

Aktuality

Ministerstvo dopravy chystá opatření pro případ krizového scénáře, který by mohl nastat při spuštění nového mýtného systému od 1. prosince. Snaží se však, aby takový scénář nenastal. Poslance z kontrolního výboru o tom dnes informovali zástupci ministerstva. Nový provozovatel mýtného systému, společnost CzechToll už tento týden varovala, že kvůli pomalým registracím dopravců se mohou tvořit u hranic až 40kilometrové kolony.

Ilustrační fotografie

Mýtné: Stát chystá opatření proti objíždění nově zpoplatněných silnic

Aktuality

Obavy obcí ze zvýšení provozu po rozšíření mýtného systému na některé úseky silnic prvních tříd od začátku příštího roku má rozptýlit zákaz sjezdu kamionů na silnice druhých a třetích tříd. Nezpoplatněné úseky silnic prvních tříd chce ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) sledovat půl roku. Pokud se prokáže, že je dopravci využívají k objíždění zpoplatněných míst, úřad na ně rozšíří mýto také.

Dálnice, ilustrační fotografie

Aktuality

Registrace do nového mýtného systému v Česku začne v neděli

Registrace do nového mýtného systému se spustí v neděli. Funkční bude na 1300 kilometrech českých dálnic od 1. prosince a od 1. ledna příštího roku na dalších 900 kilometrech silnic prvních tříd, řekl dnes novinářům ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) při představení 40 nových aut sloužících pro kontrolu platby mýta. Mýto platí auta nad 3,5 tuny a systém bude zpočátku provozovat společnost CzechToll, do majetku státu přejde na konci února.

Ilustrační fotografie

Mýtné za vjezd do Prahy? Řidiči by zaplatili desítky korun

Aktuality

Vedení Prahy zamýšlí ve městě zavést pro auta mýtné. Chce proto jednat s ministerstvem dopravy o změně zákona, který by to umožnil. Výše mýtného by mohla být v řádu desetikorun za den. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) a Tomáš Voříšek z magistrátní komise pro udržitelnou energii a emisi. Dříve zamýšlené nízkoemisní zóny město zavrhlo.

Ilustrační fotografie

Stát podal kasační stížnost proti rozhodnutí soudu o mýtu

Aktuality

Ministerstvo dopravy podalo kasační stížnost proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně, podle něhož musí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) znovu prošetřit námitky firmy Kapsch v mýtném tendru. Ministerstvo zároveň žádá o odkladný účinek pro rozhodnutí soudu. Na twitteru to dnes uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Jaroslav Faltýnek (ANO)

Aktuality

Faltýnek se hájí: Nepotřebuji pověření, abych jednal za ministra

Místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek řekl, že vstoupil do řešení dálničního mýtného, když bývalý premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) podle něho hrozil kvůli problému s mýtným systémem odvoláním ministra dopravy za ANO Dana Ťoka. Faltýnek dnes před novináři uvedl, že v takovém momentu žádné pověření nepotřebuje. Dříve poukazoval na to, že o mýtném systému jednal s představiteli firmy Kapsch a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z pověření koaliční rady pro dopravu.

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 12:03

16. dubna 2024 10:45

Jak na mimosoudní řešení sporů

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří urovnat domluvou, u jiných se však oboustranně přijatelného řešení dospět nepodaří. Jelikož se drtivá většina těchto sporů týká nízkých částek, soudní řešení sporů se kvůli soudním poplatkům a nákladům na advokátní služby často nevyplatí. Existuje však alternativní způsob řešení těchto sporů, kterého mohou spotřebitelé využít, jelikož je levnější a rychlejší.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy