Realitním makléřům platíme nejvíce v historii. Je opravdu za co?

Ještě nikdy se neprodávaly nemovitosti v takovém množství a tempu jako dnes. Realitní trh stále není, a ještě nějakou dobu nebude, schopen uspokojit poptávku napříč regiony i typy bydlení. S tím souvisí celá řada jevů, které začínají trh negativně formovat. Jedním z nich jsou takzvané provizní nůžky, které se v letošním roce rozevřely o notný kus více. Což není pozitivní pro ty, co nemovitost kupují, ani pro ty, co ji prodávají, zmiňuje Hendrik Meyer, CEO Bezrealitky.cz.

Ilustrační fotografie
reklama

Co to přesně znamená? Způsob výpočtu realitní provize se nezměnil od devadesátých let. Nejčastěji se jedná o čtyři procenta, o něž je navýšena při prodeji cena bytu nebo domu. Provize by měla pokrýt veškeré náklady realitní kanceláře spojené s hledáním vhodných zájemců a v době, kdy nabídka převyšuje nad poptávkou, má samozřejmě smysl. V situaci, jakou vidíme dnes, však vede k jedinému - prodejci prodají nemovitost za méně a kupující kupují dráž, než jaká je skutečná tržní cena.

Vyplacená výše provize roste přímo úměrně s cenou prodávaných nemovitostí, které jsou nyní na svém maximu. Zatímco před pěti lety byla její průměrná výše kolem sta tisíc, dnes je to 160 tisíc - tedy o 60 % více. To, kolik zaplatíme, přitom vůbec neodpovídá reálně odvedené práci makléře. Poptávka nad nabídkou jasně převažuje a prodat nemovitost nikdy nebylo rychlejší a jednodušší. Navíc proč platit „přirážku“ ve výši desítek tisíc korun za prodej velkého bytu, když práce s ním je podobně jako s garsonkou?

Prostředník, který je z provize placen, dnes ve většině případů nemá přidanou hodnotu. Bez nadsázky se tedy realitní trh dostal do situace, kdy lidé dobrovolně platí makléřům nejvíce v historii za to, že pro nás udělají nejméně odborné práce. Nafotit nemovitost zvládneme sami díky smartphonům a samotná masová nabídka se stejně prezentuje online. Vzory smluv nemusí dělat zrovna realitka a případné prohlídky levněji vyjdou od specializovaných společností, kterých se i díky například AirBNB vyrojily na českém trhu desítky.

Je jasné, že taková situace nemůže trvat věčně a dříve nebo později trh zareaguje. První náznaky, že se tak děje, ostatně již máme. Výrazným způsobem se začínají měnit prodejní preference majitelů nemovitostí, kteří zcela opouštějí model zprostředkovaného prodeje. Nejvýrazněji je to vidět v metropolích. I díky tomu bude v letošním roce v České republice v přímém prodeji prodáno rekordní množství nemovitostí. Poprvé se bez makléře a bez nutnosti vyplatit provizi prodá každá pátá nemovitost. Majitelé i kupující by tak právě na provizích mohli ušetřit odhadem více než miliardu korun.

Pokud to zároveň povede ke snížení počtů makléřů tak, aby zůstali jen opravdoví profesionálové, bude to obrovská úleva pro obě strany. A situaci na trhu to jen prospěje.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky