Jak v realitní bublině stanovit reálnou prodejní cenu bytu?

Realitní bublina vyhnala ceny nemovitostí do závratných výšin, prodávající mají mnohdy značně zkreslené představy o tom, kolik mohou za svou nemovitost získat. Orientují se podle nabídky na internetu, kde je ale až třetina inzerovaných nemovitostí předražených a i v dnešní době neprodejných.

Ilustrační fotografie
reklama

Není sporu o tom, že kdo v současné době prodává byt, dostane za něj o poznání více než před pár lety.  Faktory jako levné hypotéky, pomalá výstavba nových bytů či nízká nezaměstnanost společně zapříčinily, že ceny bydlení vzrostly až o desítky procent. Představy o tom, za kolik lze konkrétní nemovitost skutečně prodat, má ale značná část prodávajících zkreslené.  „Zatímco dřív byli prodávající připraveni alespoň trochu slevit, dnes mají kvůli silné poptávce často pocit, že to není nutné. Mají tendenci trvat na co nejvyšší ceně.  Otázkou pak je, zda nemovitost prodají, protože v některých tuzemských lokalitách už jsou ceny bytů a domů skutečně přemrštěné a lidé na ně jednoduše nemají,“ upozorňuje oblastní ředitel pro Prahu společnosti M&M reality Jan Martina.

Každý prodávající by si měl podle něho uvědomit, že jde o to nemovitost prodat za reálné maximum. Ne ji mít dlouhé měsíce v nabídce za cenu nereálnou jen proto, že jiní majitelé také nabízejí své neprodejné ležáky za přemrštěné částky. Prodávající se ale inspirují širokou nabídkou na internetu, kde lze nalézt skutečně nadsazené představy majitelů nemovitostí. „Z nedávné doby uvedu příklad, kdy se byt 3+KK o velikosti ani ne 70 metrů čtverečních v panelovém bytě v Praze na Chodově inzeroval za 6,5 milionu korun. Reálná cena je přitom zhruba o dva miliony níž. Většina majitelů nakonec z přemrštěných částek stejně ustupuje. Celý prodej se ale zdrží, někdy o půl roku, někdy o delší dobu,“ pokračuje Martina. Dle odhadů makléřů je na internetu předražená každá třetí nemovitost s tím, že jejich ceny jsou pak nadsazené až o 25 procent oproti reálnému maximu.

Stanovit reálné maximum pomáhá makléřům společnosti M&M reality a jejich klientům aplikace pro tablety Moderní makléř, kterou firma pro své pracovníky vyvinula. Aplikace umožňuje vyřešit veškeré úkony spojené s prodejem, pronájmem a financováním nemovitosti z jednoho místa, během několika minut a čistě elektronicky bez jakéhokoliv papírování. A mimo jiné pracuje také s cenovými mapami. Srovnává částky, za které se nejen inzerují, ale především skutečně prodaly srovnatelné nemovitosti v okolí. „Ve chvíli, kdy náš makléř uzavírá s klientem smlouvu, už se ve většině případů daří nastavit cenu správně, tedy na reálné maximum. Klienti velmi dobře reagují právě na cenové mapy, s jejichž pomocí jasně vidí, za jaké částky se srovnatelné nemovitosti opravdu prodávají,“ konstatuje Petr Morcinek, jediný akcionář a ředitel pro strategii a rozvoj M&M Reality Holdingu,který si aplikaci Moderní makléř osobně vysnil, navrhl ji a s týmem vývojářů a spolupracovníků dlouhé měsíce ladil k dokonalosti.­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky