Co byste měli vědět, než podepíšete s realitní kanceláří smlouvu o exkluzivitě?

Je smlouva o exkluzivitě pouze nástroj realitních kanceláří, jak si uvázat klienta nebo v sobě skrývá i výhody, které by zákazník bez této smlouvy nezískal?

Ilustrační fotografie
reklama

Podívejme se, co exkluzivita vlastně znamená, na co si při jejím sjednání dát pozor a jak díky ní získat maximum – tedy co nejlepší servis a maximální prodejní cenu pro Vaši nemovitost.

Je exkluzivita výhodná pro zákazníka, nebo pro makléře?

Ať už je sjednána jako samostatná smlouva nebo zahrnuta jako doložka ve smlouvě jiné, znamená exkluzivita pro makléře následující: má jistotu, že když se bude snažit, vyplatí se mu to, protože získá odměnu. Má tedy motivaci investovat do kvalitního nafocení, homestagingu a více podpořit i nemovitost v rámci placené inzerce. Není proto k podivu, že makléři mívají tyto smlouvy v oblibě.

Pro Vás to zároveň znamená, že sice na nějakou dobu nemůžete prodat nemovitost jinde (respektive můžete, ale se sankcí), nicméně byste měli získat lepší servis a realizovat prodej za vyšší cenu.

Proč exkluzivitu poskytnout? Když od Vás makléř nemá exkluzivitu, může ho to svádět k tomu, aby svoji péči věnoval nejprve nemovitostem, ohledně kterých exkluzivitu sjednal. To samozřejmě pro Vás jako prodávajícího není ideální situace.

Navíc pokud realitní makléř (resp. realitní kancelář) získá zájemce, chybějící exkluzivita ho tlačí k tomu, aby Vám doporučil slevit z kupní ceny dříve, než by bylo nutné – jeho zájmem totiž v takové chvíli je, aby se prodej uskutečnil co nejdříve a on získal odměnu. Smlouva o exkluzivitě tento nesoulad zájmů odstraní, protože rozdílné zájmy prodávajícího a makléře sladí. Makléř s exkluzivitou se totiž nemusí bát, že pokud obchod nedotáhne, „vyfoukne“ mu ho i s provizí makléř od konkurence. Místo co nejrychlejšího prodeje tak má makléř větší motivaci soustředit se na prodej za nejvyšší možnou cenu.

Nabídka prostřednictvím více RK znamená větší šanci?

Je lepší zadat nemovitost hned několika RK, abyste zajistili, že oslovíte více zájemců a dosáhli vyšší prodejní ceny? Tato úvaha se může zdát celkem logickou, nicméně v praxi bohužel často nefunguje. Různé RK a jejich makléři se totiž navzájem rozhodně nebudou koordinovat, a tak se může dost dobře stát, že Vaše nemovitost bude zveřejněna v nabídkách několika RK za různé ceny. Potenciální zájemce zpravidla zareaguje na tu nejnižší nabídku a co hůře – může se pokusit použít inzerát u konkurence jako páku pro sjednání nižší ceny. Samozřejmě se tak děje k Vaší ztrátě.

Druhé riziko spočívá v tom, že inzeráty se mohou lišit nejen v kupní ceně, ale i v popisu nemovitosti. „Pokud se zájemce dočte v několika různých inzerátech o té samé nemovitosti vždy něco jiného, jeho důvěru to může značně nalomit. Obzvlášť pokud se budou lišit některé důležité parametry.“ říká Ing. Daniel Hanzal, realitní makléř Quantum reality – Realitní kancelář Praha. Při rozhodování o koupi nemovitosti je vzbuzení nedůvěry poměrně jistou cestou k neúspěchu.

Když smlouvu podepíšete, nechte opravdu prodej na profesionálech

Když s realitní kanceláří uzavřete smlouvu o exkluzivitě, dáte tím kanceláři výhradní právo zastupovat Vás jako vlastníka prodávané nemovitosti. Je to pro Vás výhodné? To záleží jak na podmínkách smlouvy samotné, tak na realitní kanceláři, se kterou takovou smlouvu uzavíráte.

Jisté je, že nemusíte kupce hledat sami – dokonce by to pro Vás nemuselo být výhodné, protože kdyby prodej proběhl bez realitní kanceláře, které jste poskytli exkluzivitu, museli byste hradit případné sankce. Samozřejmě se s RK můžete zkusit domluvit i jinak, ale je dost možné, že výjimku nepřijme – koneckonců by se tím popíral smysl exkluzivity.

Na jak dlouho uzavřít exkluzivitu?

Pokud nejste stoprocentně přesvědčeni o tom, že je dobré vložit hledání kupce Vaší nemovitosti do rukou jediné realitní kanceláře, nemusíte exkluzivitu sjednávat hned třeba na celý rok. Není špatně ji poskytnout jen na pár týdnů či měsíců, během kterých se přesvědčíte, zda makléř dělá svoji práci dobře – tedy zda Vám aktivně shání potenciální kupce a zda s Vámi dobře komunikuje. Exkluzivitu pak samozřejmě můžete udělit znovu, třeba i na delší období.

Co by měla smlouva o exkluzivitě obsahovat?

Smlouva o exkluzivitě by měla určitě obsahovat smluvní strany, specifikaci nemovitosti, která se má prodat a výši odměny za zprostředkování prodeje.

Důležité jsou i podmínky odstoupení od smlouvy. Také je dobré si ve smlouvě výslovně sjednat, jaké služby Vám realitní makléř za možnou provizi a poskytnutou exkluzivitu dodá, tzn. jak bude nemovitost propagovat a co vše pro prodej udělá. Zásadním bodem smlouvy o exkluzivitě je pak samozřejmě doba, na kterou exkluzivitu poskytujete. Aby smlouva nebyla porušena, obvykle se v ní sjednávají i sankce za její nedodržení. Ověřte si, aby nebyly nepřiměřeně vysoké. Věnujte také pozornost tomu, zda si RK do smlouvy nevložila klauzuli o tom, že v případě neúspěchu s prodejem náklady na propagaci realitní kanceláři uhradíte.

Opatrnost se vyplatí

Seriózní realitní kancelář nemá potřebu své klienty dostávat do nevýhodné pozice smlouvou o exkluzivitě, která by jednu stranu neadekvátně zvýhodňovala. Co exkluzivita přináší Vám, je jistota ohledně toho, co Vám RK poskytne za servis a v neposlední řadě sblížení Vašich zájmů se zájmem realitního makléře – což je nakonec vždy ve Váš prospěch.

Klíčem k úspěchu je dobře si realitní kancelář prověřit

Za kvalitní realitní kancelář hovoří její reference. Samozřejmě že na svých webových stránkách může uvádět smyšlená doporučení, nicméně pokud budete čerpat z více zdrojů, jako jsou např. reference na Google, Firmy.cz či Facebooku, můžete získat už dobrou představu, co od konkrétní realitní kanceláře očekávat. Pro ještě větší míru jistoty prověřte ve vyhledávačích či sociálních sítích profily, které referenci poskytly, abyste zjistili, zda si realitní kancelář nevytvořila reference sama.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky