Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

ČNB zakázala Generali České pojišťovně snižovat klientům odkupné

Česká národní banka
Česká národní banka
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Česká národní banka zaslala Generali České pojišťovně dohledovou výzvu, ve které ji zakazuje, aby klientům u smluv životního pojištění neoprávněně snižovala odkupné při předčasném ukončení pojištění. Novinářům to dnes řekl ředitel Spolku podvedení klienti Jiří Chvojka. Klientům pojišťovny zůstane podle něj ročně více než miliarda Kč, kterou by jinak pojišťovna klientům neoprávněně strhla ve svůj prospěch.

"Na toto téma nebylo od ČNB zahájeno žádné správní řízení, které jediné by mohlo vést v uložení povinnosti, tedy například zákazu," reagovala mluvčí pojišťovny Ivana Buriánková. Tzv. dohledové výzvy jsou jedním ze standardních nástrojů komunikace dohledového orgánu s dohlíženými subjekty. V žádném případě tak z nich podle ní není možné usuzovat jakékoliv zákazy či příkazy směrem k dohlíženým institucím.

Vklady klientů mohly být podle Chvojky protiprávně kráceny o desítky procent a tato praxe mohla trvat další desítky let, a to po celou dobu platnosti pojistných smluv. "Společně jsme zachránili klientům miliardy korun, které jim zůstanou a pojišťovna si je nenechá," dodal Chvojka. Vyzval ČNB, aby nařídila Generali České pojišťovně vrátit všechny peníze, které pojišťovna neoprávněně vybírala, a to nejméně od roku 2015. Spotřebitel sám na toto krácení nepřijde, pojišťovna ho o něm nijak neinformuje, podotkl.

Centrální banka nechtěla vyjádření Spolku podvedení klienti blíže komentovat. "Vzhledem k tomu, že dohledová činnost ČNB podléhá zákonné povinnosti mlčenlivosti, se ČNB nebude vyjadřovat ke konkrétním tvrzením ohledně zásahu," uvedla na dotaz ČTK mluvčí banky Markéta Fišerová. Zdůraznila, že centrální banka nekoná na základě medializovaných vyjádření ať už zájmových skupin, politiků či jakýchkoli dalších osob. "ČNB činí kroky na základě svého vlastního uvážení a přijímá rozhodnutí, která odrážejí výlučně výsledky její dohledové činnosti," uvedla Fišerová

"Považuji to za velký průlom. Existuje řada nálezů finančního arbitra či rozsudků soudů, podle kterých pojišťovny provádějí na vrub klientů srážky, o nichž klienti nemají ponětí. Použití koeficientů pro účely zkrácení odkupného je typickým příkladem takového jednání, kdy pojišťovna nad rámec správních a počátečních nákladů strhávala klientům poplatek přímo z jejich investičního portfolia," dodal k výzvě ČNB předseda podvýboru pro ochranu spotřebitele Poslanecké sněmovny Patrik Nacher (za ANO).

"Dohledová výzva ČNB je silnější institut než její doporučení, kterým centrální banka komunikuje s dohledovými institucemi," řekl Nacher k reakci Buriánkové. Upozornil na to, že navrhne vládě zrušení daňového zvýhodnění investičního životního pojištění.

"Obraceli se na mě klienti, kteří na odkupném získali pouze zlomek vložených peněz. Na základě shromážděných informací jsem zjistil, že ten problém je systémový a týká se velkého množství klientů. Proto jsem se opakovaně obracel na guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka, aby sjednal nápravu. Naše snažení vedlo k cíli a regulátor pojišťovně zakázal tyto poplatky dále neoprávněně vybírat," doplnil člen hospodářského výboru Petr Dolínek (ČSSD).

Počet takovýchto smluv GČP činil loni zhruba milion, jejich počet ale v poslední době klesá o přibližně 5000 měsíčně. Průměrná částka činí 200.000 Kč, pojišťovna sráží průměrně 15 procent, tedy zhruba v průměru 30.000 Kč. Klienti takto přicházejí až o 200 milionů korun měsíčně. Celkem od roku 2015 může jít až o deset miliard Kč, vyčíslil Chvojka.

Spolek podvedení klienti na svém webu otevřel poškozeným klientům možnost se u pojišťoven domáhat nároků ze smluv investičního životního pojištění. Pojišťovny nabízející investiční pojistky tvrdí, že uzavřené smlouvy jsou v pořádku. Rozhodnutí finančního arbitra a soudů o nesprávně účtovaných poplatcích v investičním pojištění se mohou podle Chvojky týkat dvou milionů pojistek.

Největší množství soudních rozhodnutí se týká právě smluv Generali České pojišťovny. Podle informací spolku ve sporech s touto pojišťovnou zatím ani v jednom případě arbitr nerozhodl v neprospěch klienta, pokud se spor týkal smlouvy investičního životního pojištění uzavřené v období mezi roky 2005 a 2013. Buriánková již dříve uvedla, že soudy v této záležitosti rozhodují individuálně. Existují i rozsudky, které platnost smluv potvrzují, řekla dříve.

Témata:  Česká národní banka (ČNB) Generali Česká pojišťovna

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 12:03

16. dubna 2024 10:45

Jak na mimosoudní řešení sporů

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří urovnat domluvou, u jiných se však oboustranně přijatelného řešení dospět nepodaří. Jelikož se drtivá většina těchto sporů týká nízkých částek, soudní řešení sporů se kvůli soudním poplatkům a nákladům na advokátní služby často nevyplatí. Existuje však alternativní způsob řešení těchto sporů, kterého mohou spotřebitelé využít, jelikož je levnější a rychlejší.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Hra na štěstí? Ne, správný postup při investování výrazně snižuje riziko ztráty

KOMNETÁŘ Martina Pleštila, ředitele úseku investic, Broker Trust - Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě víc tak poroste investiční apetit Čechů, kteří hledají pro své úspory lepší výnos. Už loni přitom investice v ČR zaznamenaly mimořádný rok. Češi měli jen ve fondech kolektivního investování vloženo přes 938 miliard korun, což bylo meziročně o nevídaných 25 procent více. Jak při investování efektivně snižovat riziko ztráty? Podívejte se na šest praktických tipů.