Zakáže Německo vjezd SUV do měst? Tragická nehoda rozproudila debatu

V Německu se v posledních dnech rozproudila debata o tom, jestli masivní sportovně-užitkové vozy (SUV) patří do měst, nebo je potřeba je z nich vykázat. Příčinou je páteční tragická nehoda v centrální části Berlína, pří níž zemřeli čtyři chodci, včetně tříletého dítěte.

Porsche Macan
reklama

Při nehodě vjel dvaačtyřicetiletý řidič automobilu Porsche Macan vysokou rychlostí do skupiny chodců. O život přišel tříletý chlapec, jeho 64letá babička a dvojice mužů ve věku 28 a 29 let, tři další lidé utrpěli zranění. Příčina tragické nehody zatím není známa, německá média ale hovoří o tom, že řidič dostal epileptický záchvat, a ztratil tak kontrolu nad vozem.

V neděli na místě nehody zhruba 500 lidí uctilo památku obětí a vyjádřilo také přesvědčení, že auta nemohou být do budoucna při plánování měst a jejich infrastruktury upřednostňována. Někteří účastníci shromáždění nesli transparenty s nápisy jako "Zastavit motorizované násilí" nebo "Motorizované nástroje na zabíjení".

Ohlas těžká nehoda vzbudila i na politické scéně. Stephan von Dassel (Zelení), starosta městské části Berlin-Mitte, kde se nehoda odehrála, na twitteru napsal: "Taková auta podobná obrněncům nepatří do města. Jsou to zabijáci klimatu, nebezpeční i bez nehod, každá chyba řidiče se stává životním nebezpečím pro nevinné."

Také šéfka berlínských zastupitelů Zelených Antje Kapeková i další politici této strany se vyslovili pro omezení těžkých sportovně-užitkových vozů v centru města. Zdrženlivější byla jejich stranická kolegyně Regine Güntherová, která má v Berlíně právě dopravu na starosti. "Musíme analyzovat, jak k této strašné nehodě došlo, než budeme moci vyvodit důsledky," poznamenala.

Stejný požadavek jako část Zelených vyslovila i organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která v minulých letech u soudů dokázala prosadit zákazy jízdy starších dieselů v některých německých městech. Dala se slyšet, že SUV do měst nepatří. Jako jedno z řešení navrhla poplatky pro řidiče těchto aut za vjezd do center měst nebo zvýšení poplatků za jejich parkování.

Reakce dalších zájmových organizací a politiků jiných stran na sebe nenechala dlouho čekat. "Obecně je nemístné využívat tak tragickou nehodu pro vznášení dopravně-politických požadavků," uvedla mluvčí berlínské pobočky největšího evropského autoklubu ADAC Sandra Hassová.

Debatu o jakýchkoliv zákazech nebo omezení sportovně-užitkových vozů, které jsou v Německu stále oblíbenější a tvoří už více než pětinu všech nových prodaných aut, odmítli například politici křesťanských a svobodných demokratů (CDU a FDP).

Dopravní experti zase podotkli, že větší vliv na následky dopravních nehod má rychlost aut, než jejich hmotnost. "Všechno, co jede rychleji než 50 kilometrů v hodině, je pro lidské tělo přinejmenším životu nebezpečné, nejčastěji ale také smrtelné," řekl agentuře DPA odborník Siegfried Brockmann.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky