Schéma otevírání škol bude ještě třeba upřesnit, upozorňují zástupci škol

Ve vládou schváleném harmonogramu pro znovuotevírání škol zavřených kvůli šíření koronaviru zůstávají podle zástupců školských asociací nejasnosti. Upřesnit bude nutné například termín přijímacích zkoušek na střední školy nebo fungování prvního stupně základních škol, který by se pro děti měl otevřít 25. května. Vyplývá to z odpovědí předsedů školských asociací na dotaz ČTK. Představení schématu pro fungování škol do konce školního roku uvítali.

Ilustrační fotografie
reklama

Podle vládou schváleného schématu se výuka do škol do července v plném rozsahu nevrátí. Stát je plánuje otevírat postupně. Nejméně počítá návrh na uvolnění škol a školských zařízení s návratem žáků 2. stupňů základních škol a středoškoláků nižších ročníků. Nejdřív by se už příští týden mohli studenti vrátit na vysoké školy, to ale pouze omezeně v posledních ročnících při společných aktivitách nejvýše pěti lidí.

"Jsem ráda, že konečně víme nějaký scénář, jak bude výuka pokračovat, respektive nepokračovat," řekla předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová na dotaz ČTK. "Je dobře, že tu nějaký scénář je, a určitě se o něm musíme bavit a rozhodující musí být slovo hygieny," doplnil předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček. Oba ale upozornili, že není jasný termín přijímacích zkoušek na střední školy.

Podle Schejbalové nejasný termín přijímacích zkoušek uvádí rodiče, děti i školy do nejistoty. Mimořádná úprava zákona pro letošní rok, která již platí, počítá s tím, že se jednotné přijímací zkoušky uskuteční 14 dní po znovuotevření škol. Schéma vlády předpokládá, že by zkoušky byly někdy v červnu. Zajíček si myslí, že by je neměl letos organizovat stát a ředitelé by měli mít možnost o uchazečích rozhodnout sami.

Podle předsedy Asociace ředitelů základních škol Michala Černého bude třeba ještě upřesnit, jak přesně by měl po 25. květnu fungovat první stupeň základních škol. Podle doporučení vlády by se na něm kolektivy měly rozdělit do skupin po 15 dětech. Složení skupiny by se nemělo měnit. O nošení roušek ve skupinách by rozhodoval učitel, ve společných prostorech školy by bylo povinné. Podle Černého z tohoto popisu ale není zcela jasné, jak by to fungovalo v praxi. Dodal, že v tom ale nevidí zásadní problém.

Podle předsedy České konference rektorů Petra Skleničky by bylo jednodušší, kdyby se školy otevřely ještě o trochu více, ale je dobře, že vláda představila alespoň nějaký scénář. Vysoké školy by se dle vlády měly od 20. dubna otevřít pro studenty v posledním ročníku studia, ale jen pro aktivity maximálně pěti lidí. Podle Skleničky by se tak mohly konat jak běžné zkoušky, tak v omezené míře i prezenční státnice. S tím, že se tento semestr již zřejmě neobnoví prezenční výuka, podle něj již většina škol počítala.

Schejbalovou těší, že pravděpodobný scénář otvírání škol předpokládá konání maturit. Podle schématu vlády by měly být nejdříve 1. června. Od 11. května by mohli maturanti chodit do školy na přípravu ke zkouškám. Neuplatnila by se tak možnost, že by při otevření škol po 1. červnu zkoušky na maturitním vysvědčení nahradil průměr známek z posledních tří vysvědčení.

Podle Zajíčka je ale z vládního schématu nejasné, jak by se střední odborné školy měly ve stejnou dobu, tedy od 1. června, vyrovnat s organizací praktické výuky a zároveň maturitních zkoušek. Jde podle něj o dvě náročné věci, jejichž souběh si neumí úplně představit.

Témata: školství | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky