Prezidentské volby: Nejvěcněji komunikuje Fischer, jeho protikladem je Hannig a Horáček
Komunikace prezidentských kandidátů mimo jiné vypovídá o jejich postojích a chování. Podle analýzy vypracované na základě jejich rozhovorů v loňském roce nejracionálněji komunikoval Pavel Fischer.
Naopak z pohledu textové analýzy se nejemotivněji vyjadřovali Petr Hannig a Michal Horáček. Miloš Zeman a Mirek Topolánek vykazují, ve srovnání s ostatními kandidáty, nejvyšší míru agresivity. Takové jsou hlavní závěry lingvistické studie, která vychází z metodiky analýzy skupinové iracionality Milana Petráka, který v poradenské společnosti Bisnode pracuje jako datový analytik.
„Míra tak zvané iracionality prezidentských kandidátů byla určena na základě četnosti výskytu výrazů rozdělených do sedmi základních kategorií – agresivita, prodej iluzí, dogmatismus, zaštiťování se kolektivem, ideologické myšlení, dramatizace a posedlost symboly,“ vysvětluje analytik Bisnode Milan Petrák s tím, že analýza jde nad rámec tradičního pravo-levého politického třídění a místo něj sleduje, kde se, na škále umístění „umírněná“ – „radikální“ – „extremistická“, daný prezidentský kandidát nalézá. „Radikální politici se svými potenciálními voliči komunikují jiným způsobem než politici umírnění,“ dodal Milan Petrák z Bisnode.
Základní kategorie dělení používaných výrazů prezidentskými kandidáty
Kategorie výrazů |
Příklady výrazů |
Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám) |
zmanipulovaný, přisluhovač, lež |
Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům) |
svoboda, mír, statečnost |
Dogmatismus |
Absolutní, všichni, nikdo |
Zaštiťování se kolektivem |
my („my jsme“) |
Ideologické myšlení |
slova označující názvy konkurenčních ideologií |
Dramatizace (přibarvování textu) |
boj, krev, smrt, strach |
Posedlost symboly |
vlajka, přísaha |
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Milan Petrák, analytik Bisnode
„Nejvěcněji komunikujícím kandidátem je podle lingvistické analýzy Pavel Fischer, a to především díky tomu, že je výrazně méně agresivní a dogmatický než ostatní kandidáti,“ komentuje výsledky analytik Bisnode Milan Petrák. Současně dodává: „Nečekané je umístění Jiřího Hynka, kandidáta s druhou nejvíce umírněnou komunikací, zatímco strana Realisté, za kterou vstupuje do prezidentských voleb, byla v našem podzimním předvolebním průzkumu vyhodnocena jako nejemotivnější ze všech analyzovaných subjektů.
„Za povšimnutí stojí, že jediní dva kandidáti, kteří mají zkušenosti s působením ve vrcholných politických funkcích, tedy Miloš Zeman a Mirek Topolánek, zároveň vykazují výrazně vyšší agresivitu než všichni ostatní. Oproti volbám v roce 2013 se počet agresivních výrazů u Miloše Zemana téměř zdvojnásobil,“ upozorňuje Milan Petrák.
Nejméně racionálně podle studie komunikoval euroskepticky zaměřený Petr Hannig a Michal Horáček. „Zatímco Petr Hannig více než ostatní uvažuje způsobem „my versus oni“ u Michala Horáčka zřejmě hrála určitou roli skutečnost, že je autorem písňových textů a je zvyklý se vyjadřovat vzletně. To ovšem nemění nic na faktu, že jde o druhého nejemotivněji komunikujícího a nejdogmatičtějšího kandidáta, hlavně kvůli velmi častému používání výrazů jako „každý“, „všichni“, „nikdo“, „rozhodně“,“ uzavřel Milan Petrák z Bisnode.
Prezidentští kandidáti podle Koeficientu iracionality
(Četnost výskytu výrazů na 10 000 slov)
Agresivita |
Iluze |
Dogma- |
Kolektiv |
Ideologie |
Dramat. výrazy |
Symbol |
Koeficient iracionality |
Počet slov |
|
Pavel Fischer |
10,2 |
89,6 |
150,8 |
15,9 |
2,3 |
4,5 |
5,7 |
279,0 |
8 817 |
Jiří Hynek |
33,0 |
88,6 |
162,9 |
28,9 |
2,1 |
30,9 |
8,2 |
354,6 |
4 851 |
Jiří Drahoš |
33,2 |
113,7 |
205,3 |
1,6 |
1,6 |
4,7 |
3,2 |
363,3 |
6 331 |
Vratislav Kulhánek |
36,5 |
60,8 |
234,3 |
14,8 |
6,1 |
14,8 |
2,6 |
369,7 |
11 522 |
Marek Hilšer |
36,8 |
134,3 |
170,1 |
3,2 |
5,4 |
18,4 |
2,2 |
370,5 |
9 232 |
Miloš Zeman |
63,3 |
77,8 |
198,0 |
11,7 |
7,7 |
11,3 |
2,8 |
372,6 |
24 801 |
Mirek Topolánek |
65,6 |
103,9 |
191,4 |
7,3 |
18,2 |
10,9 |
1,8 |
399,2 |
5 486 |
Michal Horáček |
41,2 |
107,7 |
251,8 |
19,0 |
4,0 |
3,2 |
4,0 |
430,8 |
12 627 |
Petr Hannig |
29,7 |
110,3 |
237,9 |
34,7 |
9,9 |
7,4 |
2,5 |
432,4 |
8 072 |
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Milan Petrák, analytik Bisnode
Doporučujeme