Prezidentské volby: Nejvěcněji komunikuje Fischer, jeho protikladem je Hannig a Horáček

Komunikace prezidentských kandidátů mimo jiné vypovídá o jejich postojích a chování. Podle analýzy vypracované na základě jejich rozhovorů v loňském roce nejracionálněji komunikoval Pavel Fischer.

Ilustrační fotografie
reklama

Naopak z pohledu textové analýzy se nejemotivněji vyjadřovali Petr Hannig a Michal Horáček. Miloš Zeman a Mirek Topolánek vykazují, ve srovnání s ostatními kandidáty, nejvyšší míru agresivity. Takové jsou hlavní závěry lingvistické studie, která vychází z metodiky analýzy skupinové iracionality Milana Petráka, který v poradenské společnosti Bisnode pracuje jako datový analytik.

„Míra tak zvané iracionality prezidentských kandidátů byla určena na základě četnosti výskytu výrazů rozdělených do sedmi základních kategorií – agresivita, prodej iluzí, dogmatismus, zaštiťování se kolektivem, ideologické myšlení, dramatizace a posedlost symboly,“ vysvětluje analytik Bisnode Milan Petrák s tím, že analýza jde nad rámec tradičního pravo-levého politického třídění a místo něj sleduje, kde se, na škále umístění „umírněná“ – „radikální“ – „extremistická“, daný prezidentský kandidát nalézá. „Radikální politici se svými potenciálními voliči komunikují jiným způsobem než politici umírnění,“ dodal Milan Petrák z Bisnode.

Základní kategorie dělení používaných výrazů prezidentskými kandidáty

Kategorie výrazů

Příklady výrazů

Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám)

zmanipulovaný, přisluhovač, lež

Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům)

svoboda, mír, statečnost

Dogmatismus

Absolutní, všichni, nikdo

Zaštiťování se kolektivem

my („my jsme“)

Ideologické myšlení

slova označující názvy konkurenčních ideologií

Dramatizace (přibarvování textu)

boj, krev, smrt, strach

Posedlost symboly

vlajka, přísaha

Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Milan Petrák, analytik Bisnode

„Nejvěcněji komunikujícím kandidátem je podle lingvistické analýzy Pavel Fischer, a to především díky tomu, že je výrazně méně agresivní a dogmatický než ostatní kandidáti,“ komentuje výsledky analytik Bisnode Milan Petrák. Současně dodává: „Nečekané je umístění Jiřího Hynka, kandidáta s druhou nejvíce umírněnou komunikací, zatímco strana Realisté, za kterou vstupuje do prezidentských voleb, byla v našem podzimním předvolebním průzkumu vyhodnocena jako nejemotivnější ze všech analyzovaných subjektů.

„Za povšimnutí stojí, že jediní dva kandidáti, kteří mají zkušenosti s působením ve vrcholných politických funkcích, tedy Miloš Zeman a Mirek Topolánek, zároveň vykazují výrazně vyšší agresivitu než všichni ostatní. Oproti volbám v roce 2013 se počet agresivních výrazů u Miloše Zemana téměř zdvojnásobil,“ upozorňuje Milan Petrák.

Nejméně racionálně podle studie komunikoval euroskepticky zaměřený Petr Hannig a Michal Horáček. „Zatímco Petr Hannig více než ostatní uvažuje způsobem „my versus oni“ u Michala Horáčka zřejmě hrála určitou roli skutečnost, že je autorem písňových textů a je zvyklý se vyjadřovat vzletně. To ovšem nemění nic na faktu, že jde o druhého nejemotivněji komunikujícího a nejdogmatičtějšího kandidáta, hlavně kvůli velmi častému používání výrazů jako „každý“, „všichni“, „nikdo“, „rozhodně“,“ uzavřel Milan Petrák z Bisnode.

Prezidentští kandidáti podle Koeficientu iracionality
(Četnost výskytu výrazů na 10 000 slov)

Kandidát

Agresivita

Iluze

Dogma-
tismus

Kolektiv

Ideologie

Dramat. výrazy

Symbol

Koeficient iracionality

Počet slov

Pavel Fischer

10,2

89,6

150,8

15,9

2,3

4,5

5,7

279,0

8 817

Jiří Hynek

33,0

88,6

162,9

28,9

2,1

30,9

8,2

354,6

4 851

Jiří Drahoš

33,2

113,7

205,3

1,6

1,6

4,7

3,2

363,3

6 331

Vratislav Kulhánek

36,5

60,8

234,3

14,8

6,1

14,8

2,6

369,7

11 522

Marek Hilšer

36,8

134,3

170,1

3,2

5,4

18,4

2,2

370,5

9 232

Miloš Zeman

63,3

77,8

198,0

11,7

7,7

11,3

2,8

372,6

24 801

Mirek Topolánek

65,6

103,9

191,4

7,3

18,2

10,9

1,8

399,2

5 486

Michal Horáček

41,2

107,7

251,8

19,0

4,0

3,2

4,0

430,8

12 627

Petr Hannig

29,7

110,3

237,9

34,7

9,9

7,4

2,5

432,4

8 072

Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Milan Petrák, analytik Bisnode

img-responsive

Graf | foto: Bisnode

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky