Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi jsou vášniví cyklisté. Elektrokola jdou na odbyt

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Češi jsou vášniví cyklisté – anketa odborného portálu SportCentral z roku 2016 ukázala, že cyklistice dává přednost až 31,4 % sportovců. Porazila tak oblíbený fotbal nebo běh. S rostoucím zájmem o cyklistiku se zvedá i poptávka po elektrické variantě bicyklů. Elektrokol se podle odhadů odborníků prodá v České republice ročně 16 až 20 000 kusů.

Meziroční prodeje elektrokol rostou až dvojnásobně. Podle expertů dokonce elektrokola „šlapou na paty“ klasickým bicyklům, prodávají se totiž na jejich úkor. „Meziročně se mi prodej elektrokol zvedl trojnásobně. Hlavní důvod, který zákazníci při koupi uvádějí, je, že si chtějí výlety na kole užít i s partnerkou. Manžel si zasportuje na klasickém bicyklu a manželka mu na elektrokole bez potíží stačí, a to i do kopce,“ říká Jan Malošík ze specializované prodejny Cyklokrám.

Průměrná cena elektrokola se podle prodejců pohybuje okolo 40 000 korun, téměř polovinu tvoří elektronika. Výraznějšímu poklesu cen baterií brání prudký rozvoj elektromobility a nedostatek technologických komponent. „Cena kol se v budoucnu udrží na podobné úrovni, ale ve stávajících cenách budou dostupná kola s lepší výbavou. Důvodem je i stále posilující koruna,“ doplňuje David Viščor, vedoucí prodejny svetelektrokol.cz.

Velkou výhodou elektrokol je pomoc s výkonem jezdce. Elektrické kolo ulehčuje šlapání do rychlosti 25 km/h, poté se baterie nebo motor vypne. Naopak jeho nevýhodu je váha. „Když vedle sebe postavíme dvě typově stejná kola, tak to s elektrickým motorem bude přibližně o 7 kilogramů těžší,“ vysvětluje Ondřej Viktorin, zkušený cyklista. V současné době ujede cyklista na jedno nabití dle typu baterie 100 až 150 kilometrů.

E.ON rozšiřuje síť nabíjecích stanic

Elektrocyklistiku podporuje energetická společnost E.ON. Důkazem toho je například letos už druhý ročník E.ON like-bike Tour 2017, kterou společnost pořádá pro milovníky elektrocyklistiky a pro širokou veřejnost. Toto putování v sedlech elektrokol po Vysočině letos připadá na 30. září a 1. října a začne v Novém Městě na Moravě v rámci veletrhu Test a Expo a seriálu závodu Kola pro život.

V rámci podpory e-cykloturistiky otevřel E.ON koncem června 3 nové nabíjecí stanice na Vysočině, a to v Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem a Žďáru nad Sázavou. „Otevřením dalších nabíjecích stanic se snažíme ve spolupráci s městy podpořit nejen tento druh cykloturistiky i na Vysočině, ale také rozšířit nabíjecí infrastrukturu a propojovat chytrá města,“ říká Lucie Streitová ze společnosti E.ON.

Podle portálu ebike.cz se do Česka za poslední fiskální rok (tedy období 10/2015–9/2016) dovezlo 190 tisíc jízdních kol a ze země se vyvezlo 353 tisíc kusů. To je o 12 % méně než v předchozím období, což není dáno snížením výroby, ale nástupem elektrokol. Ta se podílela zhruba 17,5 procenty na dovozech (asi 40 tisíc) a více než 12 procenty na vývozech (kolem 48 tisíc kusů).

Témata:  cyklisté elektrokola

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 9:44

Cena benzínu překonala psychologickou hranic 40 Kč/l, zdražuje také nafta

Komentář Lukáše Kovandy: Benzín se v Česku opět prodává za více než 40 Kč/l. Tuto psychologickou hranici překonal – v letošním roce poprvé – předevčírem. Včera pak litr benzínu vyšel průměrně celorepublikově na 40,12 Kč/l. To je jeho nejvyšší cena od začátku loňského října. Zdražuje také nafta, byť mírněji. Zatímco benzín v posledních sedmi dnes zdražil o 35 haléřů na litr, nafta jen o sedm haléřů. Nyní stojí litr nafty 39,19 Kč/l. Nafta je tak nejdražší od první poloviny loňského listopadu.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy