Koupili jste pneumatiky na internetu? Poradíme, jak je úspěšně reklamovat

Na internetu se prodá cca 35 % všech pneumatik v Česku a toto číslo rok od roku roste. Důvodem je nižší cena a široký výběr, velkou roli hrají i videorecenze nebo testy přeložené ze zahraničních zdrojů. I přes snahu o co nejpodrobnější informace však internetové obchody musí řešit také vrácené pneumatiky a reklamace.

Ilustrační fotografie
reklama

„Pokud zákazník vrací pneumatiku bez udání důvodu v zákonné lhůtě, je za tím v 85 % fakt, že chybně vybral rozměr,“ komentuje ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier a dodává: „Existují desítky tisíc kombinací rozměrů a indexů. I proto je důležité při výběru vycházet výhradně z údajů v technickém průkazu a z rozměru aktuálně používaném na vozidle.“.

O zbývajících 15 % vrácených pneumatik se dělí zpoždění dopravy a nejasnosti v objednávce (runflat x klasická pneu, symetrický x asymetrický dezén apod.). Pro jednoduchost jsme vytvořili přehled, s čím může zákazník počítat, pokud chce gumy z jakéhokoliv důvodu vrátit nebo reklamovat.

1. Mohu vrátit pneumatiky koupené na internetu bez udání důvodu?

Ano. Minimální zákonná lhůta pro vrácení jakéhokoliv zboží na internetu je 14 dní, u seriózních e-shopů se často setkáte s lhůtou prodlouženou až na 30 dní. Pokud jste tedy například zaměnili rozměr, můžete pneumatiku vrátit a zažádat o výměnu zboží nebo vrácení peněz. To by mělo proběhnout nejpozději do 14 dnů od odeslání odstoupení. Vzhledem k tomu, že se nejedná o reklamaci jako takovou, dopravu zboží zpět k prodejci hradí zákazník.

2. Mohu reklamovat pneumatiky i později?

Ano. Takovou situaci je možné vyřešit reklamací. „Nejčastějším důvodem reklamace jsou výrobní vady. K těm však dochází  pouze v mizivém procentu případů, náš e-shop jich registruje kolem 0,3 % z přijatých reklamací,“ dodává za Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Procento výrobních vad se samozřejmě snižuje i s kvalitou pneumatiky. Prémiových značek (Michelin, Continental, Bridgestone, Nokian apod.) se proto takové reklamace prakticky netýkají.

3.Jak tedy postupovat v případě reklamace?

Pokud chcete poškozenou pneumatiku reklamovat, v první řadě kontaktujte prodejce na zákaznickou linku nebo reklamační oddělení. Tam vám sdělí co nejvhodnější postup a pomohou vám s vyplněním příslušného formuláře. V něm je třeba uvést značku vozu, pozici pneumatiky na autě nebo počet najetých kilometrů.

Důležité je, že v takovém případě platí náklady na dopravu prodejce. Pamatujte si však, že proplácí většinou nejlevnější variantu dopravy. Takže i kdyby vás obchod štval sebevíc, taxislužbu pro sadu pneumatik vám opravdu uhradit nemusí.

4. Je nezbytné pneumatiky zasílat pouze kurýrem nebo poštou?

Ne. Pokud má e-shop kamennou pobočku nebo výdejní místo, je možné pneumatiky vrátit i tam. Ve výsledku si tak často ušetříte čas i námahu, pokud sídlí například blízko vašeho bydliště.

Obecně platí, že s reklamací byste neměli v žádném případě otálet. Jde totiž o lhůty, které má prodejce k jejímu vyřízení. Pokud tedy zboží nevracíte, ale reklamujete, má na posouzení vaší věci 30 dní. Což je u pneumatik poměrně dlouhá doba a opět – seriózní e-shopy se snaží tuto lhůtu zkrátit na minimum.

5. Reklamace je uznaná, co se bude dít dál?

Standardně se nabízí několik možností. Pro pneumatiky jich však platí méně: Zákazník totiž může žádat výměnu za nové zboží, jeho opravu, odstoupení od smlouvy nebo slevu. Například oprava u pneumatiky však až na výjimky nedává smysl. Nejčastěji tedy volba leží mezi vrácením peněz nebo výběrem nových plášťů. Na vrácení peněz opět existuje zákonná lhůta, i tentokrát jde o 30 dní.

„Víme, že případná reklamace pneumatik je pro řidiče nepříjemná a může omezit provoz jeho auta. I proto se snažíme co nejvíce zkrátit celkovou 60denní lhůtu. Nyní jsme schopni standardně vyřizovat reklamace do 14 dnů od přijetí zboží k posouzení až po vrácení peněz,“ uzavírá za Pneumatiky.cz Schwangmaier.

Témata: auta | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky