Brno uvažuje o hyperloopu. Do Prahy "potrubím" za 15 minut

Vedení města Brna zkoumá možnosti zapojení do futuristického dopravního systému jménem hyperloop. Tedy jakési potrubní pošty pro lidi, kterou lze cestovat rychlostí kolem tisíce kilometrů v hodině. To je šestkrát rychleji, než jezdí nejrychlejší české vlaky teď, a výrazně rychleji, než má jezdit i plánovaná železniční vysokorychlostní trať, píše dnešní MF Dnes.

Praha
reklama

Systém, který navrhl kalifornský vizionář Elon Musk, zatím nikde na světě nefunguje. Možná nejblíž realizaci je americká firma Hyperloop Transportation Technologies, která plánuje propojit Bratislavu s Vídní. Právě s touto firmou se ve čtvrtek sešel brněnský primátor a náměstci, aby zjistili, jaké jsou možnosti budoucí spolupráce. 

Schůzku se šéfem společnosti Hyperloop Transportation Technologies (HTT) pro Evropu Andresem de Leon inicioval náměstek Jaroslav Kacer (TOP 09). "Desítky let stará technologie vysokorychlostní železniční trati má propojit Brno s Prahou podle aktuálních plánů v roce 2040. Stojí za to zkusit, jestli by to nešlo tímto způsobem i dříve,“ vysvětlil MF Dnes Kacer.

Kdyby hyperloop jednou spojil Brno s Prahou, z přibližně dvou a půl hodiny trávených v současnosti na cestě by se mohla stát čtvrthodina. Stejně tak jsou ale jasné nevýhody přílišného spoléhání se na technologii budoucnosti. Jedná se o systém, který je zatím ve fázi rozvíjejícího se konceptu, nikde v reálu nefunguje, a část odborníků dokonce zpochybňuje jeho ekonomickou i technologickou proveditelnost.

Brno právě proto zatím smlouvu s HHT neuzavřelo a je opatrné. O pár desítek kilometrů na východ je tomu ale jinak. Slovenská vláda s firmou letos v březnu podepsala memorandum o porozumění s tím, že mezi Bratislavou a Vídní se firma v příštích letech pokusí postavit první funkční tubus na světě, píše MF Dnes.

Trasa do Vídně by vyšla na tři miliardy dolarů (asi 70 miliard korun). Samotný provoz by potom mohl být pro cestující zdarma, neboť systém údajně díky solárním panelům a rekuperaci víc energie vyrobí, než spotřebuje. V Brně tak vzhlížejí k tomu, že by dříve než do Prahy mohli spojit město rychlotubusem s trojúhelníkem Bratislava-Vídeň-Budapešť.

Témata: Brno | Praha

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky