U Jílkové to jiskřilo kvůli obchodním řetězcům. Zdraží potraviny a skončí letákové akce?

Sněmovna tento týden schválila novelu zákona o významné tržní síle, která má více chránit dodavatele před nekalými praktikami obchodních řetězců. Obchodní řetězce namítají, že novela může v konečném důsledku zdražit potraviny, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže to už dříve odmítl. Pravice a obchodníci namítají, že se zákon netýká zneužití významné tržní síly vztahovala i na dodavatele. V pořadu Máte slovo se sešli zástupci státu, obchodníků i dodavatelů a pěkně to mezi nimi jiskřilo.

Michaela Jílková v pořadu Máte slovo
reklama

Podle prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu Marty Novákové by dva dodavatelé mohli obchodníkovi nabídnou třeba okurky – jeden za 6 korun, druhý za korun 5. Obchodník by s nimi vyjednával o dalších podmínkách a nakonec by si vybral. Jenže podle aktuálně přijaté novely hrozí obchodníkům s obratem nad 5 miliard korun za získané výhody bez důvodu pokutu až ve výši 10 procent obratu.

Miroslav Toman, prezident Agrární komory i Potravinářské komory, upozorňoval, že novela není zaměřena na nákupní ceny, ale jen nekalé praktiky řetězců. Ke zdražování v důsledku přijetí novely podle něj není důvod. „Zdražuje se, když se zvýší cena komodit nebo energií, popřípadě poptávka po zboží. Třeba smetanové krémy nakupují řetězce za 7 korun, ale prodají za 19 korun," vysvětloval Toman.

Ceny zboží kvůli novele porostou?

Nováková ale oponovala, že jde o strategie řetězců, které nastaví u některých výrobků marže nízké, u jiných vysoké. S maržemi však pak počítají jako z celkem, ze kterého platí všechny náklady. Změnou zákona se podle ní navýší náklady, což znamená, že se zvedne i cena zboží. „To je demagogie, jen strašíte lidi. Zákon je jen o tom, jestli respektujete pravidla," kritizoval Novákovou Hynek Brom z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Prezidentka svazu obchodu oponovala důvodovou zprávou k novele, která obsahuje i ekonomickou analýzu. V ní je podle ní uvedeno, že zdražování hrozí. „Goobbels by z vás měl radost. Musíte to číst dál než do půlky. Je tam napsáno, že hrozí malé riziko, může to být třeba jedno procento," vysvětloval Brom.

Řetězce prý úpracují tak, že za zboží zaplatí 5 korun, na zpětném bonusu si ale nechají korunu vrátit. Třeba za marketing nebo počet prodaných kusů. Problém podle malých obchodníků spočívá v tom, že oni takové výhody nemají, proto nemohou velkým řetězcům konkurovat. Právě kvůli tomu podle Broma malé obchody mizí. Podle Petra Moravy z Asociace českého obchodu je však smlova dohodou dvou stran. „Je na dodavateli, jestli ji podepíše nebo ne," uvedl.

Konec letákových akcí?

„Myslím, že jsme zapomněli na to základní. Zákazník si prohlédne letáky, kde si najde nejnižší cenu. Pokud zvýšíte náklady, zvedne se cena a tyto akce zmizí," varovala poslankyně Věra Kovářová z TOP 09. Problém podle Broma nejsou akce. „Vy máte od nového roku jako poslankyně plat 100 tisíc. Představte si, že jste v permanentní akci 50 procent. To si vyděláte jen 50 tisíc," pustil se do ní Brom. Na taková slova ale poslankyně ostře zareagovala. „Chci vidět, kdo má 50 tisíc. Já se vás na plat taky neptám," opáčila mu. Dodala, že kvůli změně slevové a letákové akce skončí.

„Akce se dělají dobře, když to výrobce zaplatí," posteskl si jeden z diváků. „Máme tady 20 řetězců, kterých se novela dotkne. Ale víte, kolik je tu výrobců? Desetitisíce. Tak jde je ta koncentrace síly a ovlivňování?" zajímalo Tomana. Problém podle něj spočívá v tom, že se v lednu dodavatel a obchodník na něčm domluví, jenže nakonci roku si pak obchod řekne o bonusy třeba k narozeninám. Teď to ovšem bude možné jen do částky rovnající se třem procentům smluvené částky.

Obchody mají na některém zboží veliké marže

„Jsou tady tisíce výrobců a statisíce výrobků. Kolik má obchod prodejních ploch? Samozřejmě si vybírá, to záleží na dohodách a různých výhodách," vysvětlovala Nováková. Někteří oponovali, že když máslo obchodník koupí za 22 korun a prodá za 45, má sice velkou marži. Jenže podle Novákové se to kompenzuje nízkou marží u jiných produktů. Podle jednoho z diváků sice novela nereguluje ceny přímo, ale ovlivňuje sjednávání cen, různé garance i bonusy, čímž cenu reguluje nepřímo.

Podle Martina Pýchy. předsedy zemědělského svazu reguluje jen to, že obchodník musí zaplatit sjednanou cenu. „Jak je možné, že litr mléka stojí 9,90 a litr minerálky 14,90. Zemědělec má spoustu nákladů, kravám trvá dva roky, než dají mléko, musí žrát a tak podobně. Minerálka se stočí do lahve. Jak je to možné? Jde o silnější postavení na trhu," vysvětloval Pýcha.

Proč se novela nevztahuje na dodavatele?

Kovářové se nelíbí, že se novela týká jen obchodníků, ale ne dodavatelů. „Původně tam byli, ale někde vypadli. Týká se to třeba pivovarů, sušenek nebo toastového chleba. Víte, kdo je jeho monopolní dodavatel s 90 procenty na trhu? Firma pana Babiše," připomněla souvislosti poslankyně. To po Bromovi chtěla vysvětlit i Jílková. „Mohla byste odstoupti kousek dál?" žádal ji Brom, když se moderátorka natlačila na jeho stůl. „Tady nejste na vašem úřadě, tak odpovězte," trvala na svém Jílková. Podle Broma je významná tržní síla dodavatelů jako paní Columbová, všichni o ní mluví, ale nikdo ji neviděl a nedokázal. Jílkovou také zajímalo, proč se novela vztahuje jen na prodejce potravi a ne třeba na hobbymarkety nebo stavebnictví, kde hraje významná tržní síla také velkou roli.

Zemědělci mají dotace, obchody ne

Podle Novákové plně postačovala předchozí legislativa Další divák pal připomněl, že zemědělci mají dotace, výrobci potravin také, ale řetězce jsou nedotované. Kovářová dodola, že se zapomíná na miliony zákazníků, kteří vše zaplatí. Asi 70 procent z nich podle Novákové nedosahuje ani na průměrnou mzdu. Takže nově nastavené podmínky vyhovují jen několika velkým dodavatelům. „Stokrát opakovaná lež se ve vašem podání stane pravdou," rýpnul do ní Toman. „Učím se od vás," vrátila mu úder Nováková. „Tak ty bonusy zapište do smlouvy. Stydíte se za ně?" ptal se Toman. Prezidentce svazu obchodu se nelíbí, že za „bagatelní" porušení hrozí „drakonické" sankce. Navíc je prý novela v některých směrech nejasná.

Podle Broma takové problémy neřeší jen Česko, ale i dalších asi 20 zemí EU. Kovářová trvala na tom, že jdeo zbytečnou regulaci, o kterou by se za normálních okolností postarala konkurence mezi obchody. Podle Moravy jde jen o velký experiment, který už běží bez výsledku 5 let. Regulace podle něj může být, musí ale mít smysl. Nováková připomněla, že obchody nakupují z 90 procent od zpracovatelů, ne od zemědělců. „Zničili jste české pekaře i český česnek. Přiznejte si to," tlačil na Novákovou Toman.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky