Odhalena další sprostá levárna. A smlouvu opět nelze vypovědět

Nové tramvaje, které nakoupil Pražský dopravní podnik, jsou poruchové. Stojí miliardy a Praha na ně nemá dostatek peněz, avšak smlouvu není možné vypovědět. Tématem se zabýval pořad Reportéři ČT.

660
reklama

Nevypověditelná smlouva o koupi tramvají mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a firmou Škoda Transportation je velmi výhodná pro uvedenou firmu, pro Prahu však podmínky smlouvy nejsou výhodné. Ozývají se hlasy vinící bývalého primátora Pavla Béma, ten však taková tvrzení zcela odmítá a kritizuje své nástupce, protože Praha dle jeho slov byla schopná závazek splácet do roku 2010, takže pokud to nejde dnes, může za to nová reprezentace Prahy.

Pro Prahu byly vyvíjeny tramvaje pro její specifické podmínky, které tkví v kopcovitém terénu a v mnoha zatáčkách, proto musela být cena dle bývalého generálního ředitele DPP Tomáše Jílka vyšší. Je však těžké tento projekt ufinancovat stejně jako další velké projekty, jakým je tunel Blanka či prodloužení linky metra A.

Do roku 2018 by Praha měla utratit 19 miliard korun, které nemá, za 250 nízkopodlažních tramvají. Ty se však ukazují jako vysoce poruchové. Město jich má dnes 61, z nichž průměrně sedm za den nevyjede kvůli poruše. Některé poruchy se navíc objevují jako poruchy typu tramvají. Což následně vede k dalšímu prodražování, protože podnik musel posílit tým techniků.

„Dopravní podnik nechal vyhotovit několik právních posudků ke změně či dokonce vypovězení smlouvy. Poslední byl vypracován na základě požadavků dozorčí rady letos. Myslím, že bych se stal velkým hrdinou, kdybych na základě takového posudku vypověděl kontrakt se Škodou Transportation a čelil potom žalobě, která by dopravní podnik podle tohoto posudku stála miliardy korun," uvedl pro Reportéry ČT ředitel DPP Milan Křístek.

Podle současného primátora Prahy Tomáše Hudečka (TOP 09) je smlouva nevypověditelná, avšak Bém si myslí opak. Smlouva je dle něj vypověditelná, pokud dodavatel neplní závazky. Podle bývalého generálního ředitele DPP Tomáše Jílka musela být smlouva nevypověditelná, neboť znamenala pro dodavatele vyvíjení nového typu tramvaje, což bylo pro něj finančně velmi náročné.

Témata: reportéři čt

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky