Školy zůstávají v černé. Nesouhlasí se stavem školství

Pedagogická komora vyhlásila kampaň Školy zůstávají v černé, která se koná v průběhu celého dubna 2019. Cílem je upozornit veřejnost na problémy českého školství. Množství problémů neustále roste, ale vláda je neřeší. Proto žádáme o podporu všechny občany, kterým leží budoucnost českého školství na srdci, aby se jakýmkoliv způsobem zapojili do připravovaných akcí.

Ilustrační fotografie
reklama

V návaznosti na otevřený dopis politikům za záchranu českého školství, který podepsalo již 3.700 pedagogů, a akci Den učitelů v černé, do níž se zapojili učitelé z tisícovky českých škol a která měla obrovský mediální ohlas, připravujeme Týden škol v černé. Ten bude probíhat od 8. do 14. dubna 2019.

„Pokud se premiér a příslušní ministři v průběhu dubna nesejdou nad problémy českého školství se zástupci Pedagogické komory, což je největší školský spolek v České republice, k jednání a nedomluvíme se na konkrétních krocích k nápravě současného stavu a termínech jejich realizace, vyhlásíme v květnu stávkovou pohotovost,“ upozorňuje Radek Sárközi, prezident Pedagogické komory.

Jednotlivci se do akce Týden škol v černé mohou zapojit tím, že budou pracovat v černém oblečení, s černou páskou na ruce nebo jiným viditelným černým doplňkem. Školy mohou vyvěsit černé vlajky, jak už to některé udělaly v rámci Dne učitelů v černé.

Vyfoťte se společně s kolegy v černém oblečení, dejte fotografie na web školy a pošlete je na e-mail skolyvcerne@pedagogicka-komora.cz. Pokud budete fotografie zveřejňovat, přidejte k nim hashtag #skolyvcerne.

Uživatelé Facebooku si mohou již nyní změnit osobní fotografii na černobílou a nahradit foto na pozadí smutečním obrázkem s černým rámečkem a vlastním vzkazem. Lze využít i texty, které připravila Pedagogická komora. Školy i jednotlivci, kteří chtějí akci podpořit, tak mohou učinit pomocí formuláře.

Problémy škol nelze zredukovat na nízké platy učitelů, jejichž výše odpovídá pouhým 60 procentům všech vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v České republice, což je nejméně ze států Evropské unie. Nástupní platy pedagogů jsou nízké a platový postup je minimální. Absolventi pedagogických fakult jdou raději pracovat mimo školství, kde mzdy rostou mnohem rychleji.

Kvůli dlouhodobému podfinancování, kdy jde na školství o 25 procent méně financí vzhledem k hrubému domácímu produktu, než činí průměr EU, chybí školám peníze na pomůcky pro žáky, vybavení škol počítačovou technikou nebo na pomocný personál. Místo toho, aby se učitelé připravovali na výuku a vymýšleli zajímavé hodiny, musejí trávit spoustu času administrativou.

Současné nastavení inkluze je zcela nefunkční. Ministerstvo školství stále odkládá novelu příslušné vyhlášky, která byla připravena už loni v květnu. Přitom šlo jen o kosmetické změny. Novelu školského zákona, která se měla projednávat v srpnu 2018, MŠMT odložilo na neurčito.

Ministerstvo školství pracuje zcela netransparentně. Změny jsou připravovány bez účasti učitelů z praxe. Složení pracovních skupin není veřejné. Nejsou k dispozici zápisy z jednání. Obdobná je situace v případě revize rámcových vzdělávacích programů, kterou zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání, organizace přímo řízená MŠMT.

Radek Sárközi k tomu dodává: "Cílem kampaně Pedagogické komory Týden škol v černé je informovat média a veřejnost i o jiných tématech, než je výše platů. Školství má spoustu dalších problémů, jejichž řešení politici neustále odkládají. Proto je časový rozsah větší. Aby byl prostor vše vysvětlit. A proto se zaměřujeme i na rodiče dětí, kteří by měli učitele podpořit. Jde především o jejich budoucnost."

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky