Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zvýšil vám dodavatel energií cenu? Můžete od něj odejít

Zemní plyn
Zemní plyn
Foto: Pixabay

Uzavřeli jste nevýhodnou smlouvu o dodávkách energií na dobu určitou? Zbavit se takové smlouvy je velmi obtížné a bude vás to stát tučnou smluvní pokutu. Jedna možnost ale existuje. Od smlouvy můžete bez sankce odstoupit v případě, že dodavatel energií změní jednostranně podmínky dodávek. Což zahrnuje i zvýšení cen.

Zákon umožňuje dodavatelům energií jednostranně měnit podmínky smluv. Pamatuje ale i na spotřebitele. „Jestliže dojde ke změně smluvních podmínek, máte právo bez sankce odstoupit od smlouvy s dodavatelem energií. To se týká i zvýšení neregulované části ceny za dodávky elektřiny nebo plynu,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A upřesňuje: „Není to možné v případě, že dodavatel cenu naopak sníží, nebo pokud dojde ke zvýšení regulované části ceny energií. Tedy té části ceny, kterou dodavatel ovlivnit nemůže, jelikož je určena každoročním rozhodnutím Energetického regulačního úřadu.“

Změny podmínek a zvýšení ceny tak lze využít za situace, kdy jste uzavřeli nevýhodnou smlouvu o dodávkách energií na dobu určitou. Smlouvy na dobu určitou totiž v řadě případů vypovědět nelze vůbec, nebo jen po zaplacení smluvní pokuty v řádu až několika tisíc korun. V případě výše zmíněného odstoupení pro změnu podmínek či zvýšení ceny však dodavatel nemůže uplatňovat vůči spotřebiteli žádnou sankci.

Odstoupit od smlouvy můžete jen v určité lhůtě. Její délka záleží na tom, jakým způsobem vám dodavatel změnu podmínek oznámí. „Pokud vás informuje individuálně, tedy podle dohody poštou, e-mailem nebo prostřednictvím sms, a to nejpozději 30 dní před účinností změny, můžete od smlouvy odstoupit nejpozději desátý den před účinností změny. Přičemž o tomto právu vás musí dodavatel informovat,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Dodavatel však není povinen změny hlásit individuálně, postačí, pokud vyvěsí změnu podmínek ve své provozovně či na webových stránkách. V takovém případě má však zákazník právo od smlouvy odstoupit ve lhůtě tří měsíců od účinnosti změny. Vyplatí se proto pravidelně kontrolovat stránky svého dodavatele elektřiny či plynu, abyste se o změně podmínek dozvěděli a případně jí využili k odstoupení od smlouvy.

Témata:  energetika dTest smlouvy

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy