Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Praha zmodernizuje stanice metra a vybuduje nové tramvajové tratě

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Pražský dopravní podnik (DPP) do roku 2020 opraví a zmodernizuje stanice metra, obnoví vozový park, vybuduje nové tramvajové tratě a zahájí geologický průzkum pro stavbu trasy metra D. Také rozšíří počet elektrobusů. Novinářům to dnes při představení strategie DPP do roku 2020 řekl generální ředitel firmy Martin Gillar. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává téměř 11.000 lidí. Loni dostal od hlavního města na provoz 13,535 miliardy korun.

Tramvajová trať bude například prodloužena z Divoké Šárky na Dědinu či z Modřan do Libuše. Tramvaje pojedou nově i z Barrandova do Slivence. Nová smyčka vznikne na Zahradním městě a u zastávky Depo Hostivař. Nyní DPP buduje novou vozovnu v Hloubětíně.

Podnik plánuje opravy stanic metra Opatov, Českomoravská a Jiřího z Poděbrad. Na opravu vydá podnik v součtu 1,8 miliardy. V síti metra je 45 z 61 stanic přístupných bezbariérově, v letech 2020 až 2021 podnik vytvoří takový přístup na Floře, Jiřího z Poděbrad a Českomoravské. Zahájena byla soutěž na stavbu bezbariérového vstupu na Karlově náměstí a Opatov, kde je to spojeno s celkovou rekonstrukcí stanice, řekl investiční ředitel Tomáš Kaas. Zvýší se i počet bezbariérových tramvajových zastávek.

Promění se také okolí stanic metra. DPP podle Gillara zaostává při tvorbě přestupních uzlů a modernizaci center kolem stanic. Představenstvo i dozorčí rada schválily proměnu autobusového nádraží na Palmovce. Schválen je projekt úpravy území a severního vestibulu stanice Nádraží Holešovice. Promění se rovněž okolí Českomoravské či Roztyl.

Na lince metra D z Pankráce do Písnice v příštím roce začne geologický průzkum. Na linku D je vydáno územní rozhodnutí, které ale napadli u soudu dva vlastníci pozemků. Pokud by jej soud zrušil, Praha a DPP by musely začít přípravu stavby od začátku. "Jsme před dohodou, že žaloby budou staženy a získáme majetková oprávnění," řekl Gillar.

V případě úseku Nové Dvory-Písnice má podnik problémy s výkupy pozemků. "Na této fázi pracujeme stále dál, ale tady nejsme schopni se domluvit s vlastníky jako v případě prvního úseku," řekl Gillar. DPP chce proto založit firmu spolu se společností Penta, která by vykupovala pozemky za tržní ceny. Pro založení firmy nemá ale DPP souhlas valné hromady, tedy rady hlavního města.

DPP chce rovněž kupovat elektrobusy. Elektrifikována bude linka 207 čtrnácti vozy. V letech 2020 až 2021 přijde na řadu linka 140, uvedl Gillar.

Všechny vozy tramvají mají být vybaveny terminály pro bezkontaktní platby v roce 2019, dodal.

Témata:  Metro Praha Dopravní podnik Praha

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

17. dubna 2024 12:14

Za dobu našeho členství v EU vzrostlo bohatství průměrného Čecha o více než 40 procent

Od vstupu do Evropské unie (EU) nám vzrostl reálný HDP v přepočtu na obyvatele o více než 40 %, a to z 480 tisíc korun v roce 2004 na 675 tisíc korun v roce 2023. Průměrná spotřeba domácností vzrostla o 22 %, tedy z 248,5 tisíce korun v roce 2004 na 302 tisíc korun v roce 2023. Pokud by Česko nebylo součástí EU, dařilo by se nám ekonomicky hůře. HDP v přepočtu na obyvatele za loňský rok by bylo o pětinu nižší (o 130 tisíc korun) a spotřeba domácností by se snížila o třetinu (o 100 tisíc korun).

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy