Muslimové varují Evropu: Jestli proti nám půjdete, špatně dopadnete

Evropa přijímá stále další a další opatření, která jsou primárně namířena proti Muslimům. Tvrdí to předseda Konference evropských rabínů, který zdůrazňuje, že právě Židé s podobným chováním mají historickou zkušenost - a tak vědí, jak špatně to může skončit.

Diskuse: 14

Ilustrační fotografie
reklama

„Co se stalo s Evropou? Nové zákony zaměřené na muslimy připomínají dobu, kdy byly nevinné židovské děti uneseny maskovanými mnichy a uvězněny v klášterech, kteří je "zachránili" z věčného pekelného ohně. V naší slepé nedůvěře k náboženským rozdílům se vracíme do středověku, kdy jediným modelem integrace byla nucená konverze menšinového náboženství na většinu,“ píše v komentáři pro server Politico Rabbi Pinchas Goldschmidt, předseda Konference evropských rabínů (CER).

Poukazuje například na Dánsko, kde vláda zavedla zákony vyžadující, aby děti žijící v sousedstvích „ghett" strávily každý týden 25 hodin ve společnosti někoho jiného než jejich rodičů. „Během této doby budou se budou učit o „dánských hodnotách", včetně vánočních a velikonočních tradic, a budou absolvovat kurzy dánštiny,“ píše duchovní.

„Tím, že reguluje život v těchto oblastech, vláda doufá, že tyto děti „pozápadní" a ony se ponoří do sekulární kultury a společnosti v Dánsku. Považují to za ochranu mnoha na úkor několika málo. Drsné sankce za porušování zákona však naznačují nesnášenlivost vůči jakékoliv formě zahraniční výuky, náboženské výchovy a kulturních rozdílů,“ píše v komentáři rabín.

Rodiče, kteří odmítnou s dánskými úřady spolupracovat, dostanou pokuty a navíc přijdou o dávky. „Skutečnost, že tato nová pravidla se zaměřuje na nízkopříjmové, převážně muslimské enklávy prozrazuje, že se dánská vláda obává, že existence islámských muslimských komunit usnadní rozvoj extremistických ideologií,“ vysvětluje Goldschmidt.

Dánsko ale podle něj není jedinou zemí, která se tímto způsobem zaměřuje na menšinové obyvatelstvo a náboženskou svobodu. „Rakousko a Belgie navrhly omezení rituální porážky zvířat. Několik zemí - včetně Francie a Norska - zakázalo náboženské pokrývky hlavy ve školách nebo na úřadech. Bavorsko a Itálie zavádí právní předpisy, které vyžadují, aby byly ve veřejných budovách kříže,“ vyjmenovává rabín.

Taková rozhodnutí podle něj podkopávají menšinové náboženské komunity a nemají v rozmanité a demokratické Evropě místo. „Historie nám od času a času ukazuje, že míru a harmonie nelze dosáhnout represí a nucenou konverzí. Diskriminační politiky příliš rychle sklouzávají do totalitarismu - nebo vyvolávají škodlivé reakce,“ varuje s tím, že Židé s tím mají řadu zkušeností.

Zmiňuje to, že asimilované děti a vnuci konvertitů ke křesťanství se během 14. a 15. století seznamovali spíše s biblickými texty než s obecnou katolickou populací. „Stali se běžnými nositeli protestantské reformace, která vedla ke zničení katolické hegemonie nad Evropou,“ připomíná, jak dopadly snahy převést Židy ke křesťanství. „Carské Rusko také chtělo „vyřešit" židovský problém prostřednictvím represe a diskriminace. To způsobilo, že se nepřiměřené množství židovských intelektuálů připojilo k bolševické revoluci, která téměř zničila ruskou ortodoxii a kulturu,“ píše.

Naopak zmiňuje, že kulturní metropole, jako je Londýn, Milán a Berlín, jsou obohacovány mnoha různorodými komunitami, které se v nich nacházejí – a to díky jejich jedinečným tradicím, vůním, památkami a zvuky. „Evropa je přirozeně inkluzivní a mírumilovná; naše společnosti jsou otevřené a svobodné,“ tvrdí Goldschmidt.

Takže jaký je podle něj správný přístup? „Určitě existují chvíle, kdy vlády musí jednat. V úterý dánští státní zástupci obvinili kodaňského imáma Mundhira Abdallaha z toho, že hlásal, že Korán vyzývá muslimy, aby „bojovali proti Židům a zabíjeli je". Nenávistný projev tohoto typu je v jakékoli civilizované společnosti nepřijatelný,“ uznává duchovní.

Násilí a nenávistné projevy podle něj musí být potlačeny, ale bezpečnostní obavy pak nelze využít k ospravedlnění diskriminace náboženských menšin. „Dokud byli Židé jedinými terčem islámského teroru, reakce Evropy byla ticho a lhostejnost. Ale po útoku v Paříži, Kodani, Bruselu, Berlíně a Nice, kdy se každý Evropan stal potenciální obětí, se Evropa probudila kvůli hrozbě náboženské nenávisti. Problémem je, že politiky, které evropské země zavedly, aby bojovaly proti hrozbě náboženského extremismu, jsou samy o sobě velmi škodlivé,“ myslí si rabín.

„Po druhé světové válce byla Evropa postavena na principech založených na židovsko-křesťanské filozofii, jako je důstojnost lidského života, slušnost, respekt a podpora tradiční rodinné struktury. Ale když vlády usilují o potlačování náboženských rozdílů ve jménu bezpečnosti a obrany, opouští tyto základy. Naléhavě potřebujeme nalézt účinnější řešení, které by neodcizilo skupinu lidí na základě jejich náboženství nebo země původu. Islámský extremismus je odlišný od islámu a toto rozlišování musí být jasné i na vládní úrovni,“ apeluje na politiky Goldschmidt.

Vydáním diskriminačních zákonů podle něj Evropa sklouzává k předrenesanční náboženské nesnášenlivosti a přibližuje se k autoritářským režimům ze Středního východu. „Musíme to udělat lépe. Evropa se musí probudit a odmítnout jed rasismu a náboženské diskriminace, který nás všechny ovlivňuje, bez ohledu na rasu, náboženství nebo občanství, než bude příliš pozdě,“ dodal předseda Konference evropských rabínů.

Diskuze: Muslimové varují Evropu: Jestli proti nám půjdete, špatně dopadnete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 03.08.2018 15:49 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související:

reklama

Fokus

Aktuálně

Doporučujeme

Zobrazit: mobil | klasicky