Voda z kohoutku v české restauraci? I za 60 korun!

Denně chodíme do restaurací na jídlo, posezení. Sami jste jistě už zažili, že na požádání vám číšník přinese vodu z kohoutkum a zaplatíte za ní vyšší částku,m než třeba za kolu. V restauracích a stravovacích zařízeních v západní části Evropy a ve Spojených státech bývá zvykem, že zákazník při příchodu obdrží sklenici či pohár vody zdarma. Zjistili jsme, jak to s nabízením vody vlastně je.

Voda z kohoutku v restauraci?
reklama

Kalifornie je považována za jeden z nejsušších a nejlidnatějších států USA. Téměř pětileté sucho přinutilo občany šetřit kde se dá, a jednou z výjimek, kterou byli nuceni učinit, je nutnost obejít se v restauracích bez sklenice vody zdarma.

Česká republika suchem v takové míře netrpí, něco podobného byste zde ale hledali marně. Západní trend v podobě obyčejné vody sice některé podniky postupně zavádí, v poměru k počtu restaurací jich je ale stále mizivé procento. O poptávku po nápojích přitom není mezi Čechy nouze a o snahu patřit mezi světovou či alespoň celorepublikovou špičku také ne.

Ke kvalitní gastronomii přitom podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václav Stárka široký výběr kvalitních nealkoholických nápojů včetně vody patří. "Sem patří vody nesycené, sycené, minerální a v poslední době také stále častěji například voda pitná z běžného vodovodního řádu, doplněná například mátou, plátky citronu a pod. Stále pevnější pozici na trhu, pak mají také různé domácí limonády, jejichž základem je rovněž pitná voda, ovoce bylinky a případně další ingredience," uvedl pro MoneyMAG.cz.

V některých restauracích vám sice kvalitní sice kvalitní sycené či nesycené minerální vody nabídnou, pokud má ale zájem o obyčejnou "kohoutkovou" vodu, může se stát, že u obsluhy narazí, jak si u některých podniků redaktoři serveru sami ověřili. Na dotaz, proč není taková voda v nabídce nebo k dostání na vyžádání, se poté zaměstnanci restaurací bez dalších podrobností odkazují na nařízení vedení.

Čistá voda? Měla by být standard

Podle Stárka by přitom zákazník měl mít možnost si čistou vodu objednat a některé podniky ji dokonce samy nabízejí. "Cílem každé resturace by mělo být udržení stálých zákazníků, takže pokud si zákazník například k jídlu objedná sklenici nesycené čisté vody, neměl by být, a dosud ani není, problém ji dostat. Některé restaurace nabízejí běžně s objednávkou jídla nebo k vínům karafu pitné vody," vysvětluje.

Výjimkou nejsou ani přemrštěné ceny, kdy zákazník za litr čisté vody může zaplatit i více než 60 korun. Jiná situace by byla v případě rozlévané kvalitní balené vody, u obyčejné vody z kohoutku je ale tato cena nemístně vysoká.

Prezident Asociace hotelů a restaurací ale tvrdí, že cenová politiky je věc, která lze jen stěží posuzovat. "Záleží na mnoha faktorech, podle kterých provozovatelé gastronomických zařízení stanovují své ceny. Takže stejně tak v případě nealkoholických nápojů, respektive vody lze stěží určovat, jaká by měla být optimální cena. Je vždy plně na zákazníkovi, zda si vybere službu a nabídku dané restaurace v souvislosti s kvalitou poskytovaných služeb a produktů za ceny, které jsou stanoveny," uvedl pro MoneyMAG.cz.

Voda za babku i za hodinovou mzdu?

Proč tedy zákazník dostane v některých podnicích vodu zdarma, jinde za symbolickou částku a jinde za více než 60 korun? Podle Stárka problém v rozdílnosti přístupu k nabídce vody z kohoutku závisí především na konceptu daného zařízení, skladbě hostů, které chce oslovit, průměrné útratě na hosta i skutečnosti, zda se primárně zaměřuje na gastronomii nebo spíše na jiný koncept nápojů a pouze menšího sortimentu stravování. "Skutečnost, zda se v restauraci podává pitná voda z kohoutku, či nikoliv, není pro valnou většinu hostů hlavním důvodem a motivací k návštěvě," dodává. 

O tom, že tato problematika není Čechům lhostejná, svědčí i projekt Kohoutkova.cz, za kterým stojí vodárenské společnosti ze skupiny Veolia. Stejnojmenná internetová stránka a mobilní aplikace mapují po celé České republice restaurace, v nichž je sklenice vody běžným standardem, se kterým mohou zákazníci počítat. A podle Stárka si takový projekt své zájemce jistě najde, nicméně přínos pro zvýšení návštěvnosti restaurace a rozšíření počtu hostů podle něj leží ve zcela v jiných faktorech.

Témata: voda | restaurace | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky