Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Na jaké otázky je třeba si odpovědět, než požádáte o půjčku?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Snadná dostupnost půjček může některé lidi dostat do problémů. I když nový zákon nastavuje bezpečnější prostředí požadavkem na důkladné prověření bonity, stále platí, že lidé by se měli zadlužovat obezřetně. Na jaké otázky je třeba si odpovědět, než požádáte o půjčku?

Potřebuji si skutečně půjčit?

Klíčové rozhodnutí. Ukazuje se, že lidé se často zadlužují kvůli zbytným věcem, jako je dovolená nebo nákup vánočních dárků. V období Vánoc roste zájem o půjčky několikanásobně. Je dobré se zamyslet nad tím, zda je opravdu nezbytné si na některé věci půjčovat. Pokud zvládnete splácet, proč byste místo toho nezvládli tvořit rezervu třeba na spořicím účtu?

Zvládnu splácet?

To poznáte jednoduše. Pokud vám již nějaký poskytovatel žádost o půjčku zamítnul, dostali jste jasný signál, že něco není v pořádku. Nepokoušejte se tedy za každou cenu uspět jinde. „Nabídky slibující ‚půjčky bez registrů‘ jsou spíše marketingovým trikem. Nový zákon o spotřebitelském úvěru zavedl povinnost důkladného prověření bonity žadatele o úvěr. I když nestanovuje, jakým způsobem, je zřejmé, že primární jsou registry klientských informací,“ upozorňuje Robin Stránský, marketingový manažer české společnosti Tommy Stachi, jež je poskytovatelem rychlých a bezpečných spotřebitelských úvěrů. „Pokud někdo řádně neprověřuje úvěruschopnost žadatele o půjčku, pouští se na tenký led, protože se na takovou společnost může zaměřit centrální banka jakožto dozorový orgán,“ dodává Robin Stránský.

Můžu si to rozmyslet?

Máte na to 14 dní. Zákon o spotřebitelském úvěru definuje něco jako lhůtu na rozmyšlenou. Poskytovatelé vám tak musejí vytvořit konkrétní nabídku, jejíž podmínky vám garantují dalších 14 dní. „Ideální postup každého zájemce o půjčku by tak měl být oslovit několik poskytovatelů a nechat si od každého z nich vyhotovit nabídku,“ doporučuje Robin Stránský. Žadatel má následně skvělé podklady pro to, aby si vybral nejvýhodnější půjčku.

Půjčuji si od seriózního poskytovatele?

Ověřte si to. Nový zákon díky přísným kritériím pro získání licence značně vyčistil trh poskytovatelů půjček. Na stránkách České národní banky naleznete seznam subjektů oprávněných poskytovat půjčky dle nových podmínek. Jedná se o společnosti již licencované, ale i o poskytovatele působící nyní v provizorním režimu takzvaného přechodného období. Ověřte si proto, zda máte co do činění s poskytovatelem, jenž vyhovuje nové přísnější legislativě.

Mám všechny informace?

Chtějte transparentnost. Ještě než podepíšete smlouvu, zvažte, zda jste obeznámeni se všemi podmínkami, poplatky a zda smlouvě rozumíte. Seriózní poskytovatelé mají veškeré dokumenty předem k dispozici na webu, takže se vám nestane, že byste smlouvu viděli až těsně před jejím podpisem. Problematické jsou internetové srovnávače. „Téměř všechny srovnávače jsou jen zprostředkovatelé a mnohdy rozesílají údaje zadané uživatelem na více poskytovatelů. V okamžiku, kdy odesíláte vyplněný online formulář, tak nemůžete vědět, kolik, zda vůbec a kdo vám půjčí,“ varuje Robin Stránský. Nevíte tedy, ke komu se vaše údaje dostaly a kdo vám bude volat.

Témata:  půjčky finance

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

CZK

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit?

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. Z ničeho nic jim však přišla výzva od advokátů vymahačské společnosti, ať dluh neprodleně uhradí, jinak na ně bude podána žaloba. Jde o prázdné výhrůžky, nebo musí spotřebitel naopak zbystřit? A jak se vůbec bránit těmto praktikám?