Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pojišťovny svazuje evropská regulace. Lidé by uvítali srozumitelnější pojistné podmínky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Evropská unie v posledních pár letech soustavně přijímá narůstající řadu právních aktů, které výrazně ovlivňují sektor pojišťovnictví.

Jsou jimi např.pravidla pro ochranu osobních údajů(GDPR),pravidla o přístupu k pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu(Solventnost II),pravidlao trzích finančních nástrojů (MiFID II), legislativní rámec pro distribuci pojištění v EU (IDD), nařízení o sdělení klíčových informací týkajících se strukturovaných retailových investičních produktů a pojistných produktů s investiční složkou (PRIIPs)apod.Většina změn bude implementována do českého právního řádu do poloviny roku 2018 a povede k nárůsturozsahu pojistných podmínek. Česká asociace pojišťoven upozorňuje na to, že zvyšující se objem a složitost informačních povinností mohou podstatně omezit ochotu a schopnost spotřebitele zpracovávat poskytnuté informace a provádět dobře informovaná rozhodnutí.

„Nekoordinovaný proces přijímání legislativních předpisů Evropské unie, kdy se řada povinností duplikuje,v kombinaci se stávajícími pravidly znamená, že pojišťovny přetěžují spotřebitele. Musí jim např.poskytnout 161 předsmluvních informací před nákupem investičního pojistného produktu od zprostředkovatele. Kromě toho vnitrostátní právní předpisy poměrně často vyžadují dodatečné informace, což může činit až 50 stran, které mají být poskytnuty zákazníkovi nad rámec směrnic nebo nařízení,“ uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Celkový počet zveřejňovaných údajů v pojistných smlouvách se např. v případě pojistných produktů s investiční složkou v roce 2018 zvýší v porovnání se situací v 90. letech o 705 %.„V konečném důsledku je z regulační laviny rozladěn hlavně spotřebitel, a to z důvodu informačního přetížení,“ upozorňuje Jan Matoušek.

Evropská regulace nejde vždy ruku v ruce se skutečnými potřebami a preferencemi spotřebitelů

Lidé by uvítali srozumitelnější pojistné podmínky, větší variabilitu a transparentnější přístup pojišťoven. Vyplývá to z průzkumu, který pro Českou asociaci pojišťoven v květnu 2017realizovala na reprezentativním vzorku více než tisíce lidí výzkumná agentura SC&C. „Třetina klientů sice nedokázala jednodušší, srozumitelnější podmínky blíže upřesnit, avšak u většiny respondentů panuje názor, že smlouvy mají být bez kliček a stručnější,“ doplňuje Jana Hamanová, ředitelka výzkumu SC&C. „Ochota spotřebitelů porozumět pojistným podmínkám klesá s rostoucím počtem informací, které na ně pojišťovny směrují. Špatná informovanost klientů může mít negativní vliv na rozhodnutí, jež klienti pojišťoven provádějí,“ upozorňuje Jan Matoušek.

V dnešní době je zcela běžné, že v řadě odvětví podepisujete smlouvy elektronicky, což zrychluje zpracování smluv a následně šetří životní prostředí. Část evropských regulačních opatření opět vyžaduje pravý opak a trvá na zachování papírové podoby dokumentů. „V dnešní době, kdy firmy zavádějí biometrické podpisy, které zrychlují zpracování smluv a zvyšují komfort pro klienty, je zbytečné lpět na papírové podobě dokumentů,“ uzavírá Jan Matoušek.

Témata:  pojišťovny ekonomika finance

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

22. dubna 2024 18:27

Vysoké úroky povzbuzují ekonomiku, soudí američtí finančníci i ekonomové. MMF ale varuje

Mezinárodní měnový fond (MMF) se v minulém týdnu nezvykle ostře pustil do Spojených států. Vadí mu jejich rozhazovačnost. Ta jim prý sice dopomáhá k impresivnímu ekonomickému růstu, leč není dlouhodobě udržitelná. Přílišné výdaje Washingtonu mohou podle MMF celosvětově opětovně zvýšit inflaci a ohrozit rozpočtovou a finanční stabilitu. Jinými slovy, hrozí, že za velké americké dluhy nakonec zaplatíme všichni – ať už krizemi či pořádnou inflací.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

VZP

Zájem o příspěvky VZP láme rekordy

O příspěvky z fondu prevence Všeobecné zdravotní pojišťovny je letos rekordní zájem. VZP eviduje za první čtvrtletí už 465 tisíc podaných žádostí. V porovnání s loňskem se jedná o 50% nárůst. Nejčastěji si klienti žádají o příspěvek na pohybové aktivity a na dentální hygienu. Aby byly žádosti i přes enormní navýšení vyřízeny v co nejkratším čase, přistoupila pojišťovna k posílení personálních kapacit.