Co dělat, když vám ukradnou a zneužijí platební kartu?

Ztráta platební karty, krádež či vyloupení účtu po zadání citlivých informací na internetu. To jsou situace, do kterých se může dostat každý. Server EuroZprávy.cz proto oslovil banky s dotazem, jak v takových situacích postupovat a zda jim lze nějak předejít.

Ilustrační fotografie
reklama

Ztráta či krádež platební karty je velmi nepříjemná věc a všechny banky se shodují, že v takovém případě je nejlepší problém okamžitě začít řešit. „Je dobré mít v telefonu uložené číslo, na kterém kartu zablokujete,“ uvedla pro EuroZprávy.cz mluvčí ČSOB Pavla Hávová. „Doporučujeme okamžitě kartu zablokovat,“ potvrdila pro náš server mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká. Podobný postup doporučuje i MONETA. Podle její mluvčí Lucie Leixnerové je možné zablokovat kartu i přes mobilní aplikaci.

Shoda panuje také na tom, zda nejprve kontaktovat policii nebo banku. „Doporučovali bychom nejdříve kontaktovat banku – telefonát na policii nemá účinek převzetí odpovědnosti za kartu,“ řekl pro EuroZprávy.cz mluvčí České spořitelny (ČS) František Bouc. Podle mluvčího Fio banky Zdeňka Kováře se upřednostněním hovoru do banky snižují možné škody za zneužití. „Poté doporučujeme obrátit se na policii a krádež ohlásit,“ doplnil Kovář. V podobném duchu se vyjádřily i ostatní bankovní instituce.

Preferovat při ztracené či odcizené kartě jako první telefonát bance však není pouze přáním společností, u kterých máte uložené své peníze. Stejný názor má i Policie ČR. „Doporučujeme ihned tuto skutečnost nejprve nahlásit pracovníkům příslušné banky, aby došlo k zablokování karty a tím pádem majitel účtu předejde k jeho zneužití. Poté je potřeba krádež nahlásit na příslušném oddělení policie,“ odpověděla serveru EuroZprávy.cz na dotaz vrchní komisařka z tiskového oddělení Policejního prezidia Ivana Nguyenová.

Pozor na platby na internetu

Dalším častým problémem kromě ztráty karty jsou také případy, kdy klient banky platí na internetu a následkem toho je mu vykraden účet. V tomto případě hodně záleží na okolnostech. „Pokud se při šetření potvrdí, že došlo ke zneužití platební karty způsobem nezaviněným klientem, částku kompenzujeme,“ vysvětlil mluvčí ČS Bouc. Reklamace vyšetřuje také MONETA. V případě jejich uznání klientům nahrazuje plnou částku. „Reklamaci může klient podat až 13 měsíců od podezření,“ informovala mluvčí MONETY Leixnerová.

I v tomto případě je dobré po nahlášení zapojit policisty. „Doporučujeme nahlásit situaci na policii, které poskytneme maximální součinnost,“ zdůraznil mluvčí Fio banky Kovář. Banky se shodují na tom, že každý takový případ se posuzuje individuálně. Také upozorňují, že klienti by měli vyhledávat pouze zabezpečené a ověřené platební brány.

Mluvčí ČSOB Hávová nabídla seznam opatření jak podobným případům přecházet:

1. Používání zabezpečeného počítače a telefonu
2. Chránění přihlašovacích údajů a bezpečnostních údajů z platební karty
3. Přihlašování se pomocí SMS klíče
4. Přihlašování se pouze na stránkách internetového bankovnictví
5. Platby pouze u důvěryhodných obchodníků
6. Neotvírání neznámých souborů z internetu a nedůvěryhodných e-mailů
7. Čtení komunikace s bankou

Je možné se pojistit?

Všechny oslovené banky nabízí pojištění proti zneužití karty a také nastavení limitu pro internetové platby. Obě dvě opatření se doporučují. Pojištěním se zákazník může ochránit proti situaci, kdy otevře podvodný e-mail, je mu odcizena karta nebo dokonce pro případ loupežného přepadení před bankomatem. Některé banky nabízí i pojištění osobních věcí (klíče, telefon) v případě, že se ztratí společně s kartou.

Užitečný je také limit pro internetové platby. Případný zloděj tak nemůže překročit nastavený denní, týdenní či měsíční limit. V případě okamžitého jednání lze kartu ještě ten samý den zablokovat a zloděj neukradne více, než kolik je nastaveno v limitu na jeden den.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky