Chutě se mění s věkem. Taktika nebo hra našeho těla?

Své chutě v podstatě neovlivníte. Mění se totiž s věkem. To, co jste nemohla ve dvaceti ani vidět, vám najednou připadá jako neskutečná delikatesa. Taktika nebo hra našeho těla?

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Dempsey a Makepeaceová včera a dnes! - anotační obrázek
Dempsey a Makepeaceová včera a dnes!

Gastronomie se stalo velmi oblíbenou disciplínou. A to nejen v kuchyni. Lidé cestují a objevují nové chutě. Možná samo na sobě pozorujete, že co vám chutnalo jako dětem, nemůžete nyní ani vidět, či naopak.

Děti jsou vybíravé. Samozřejmě to není pravidlo, ale v určitém věku tomu tak bývá. A tak není nic neobvyklého, když si děťátko oblíbí nějaký pokrm, který chce pak neustále dokola. Často se jedná o rajskou omáčku, hráškovou polévku nebo bramborovou kaši. V dospělosti už ale tato jídla natolik populární nejsou - obzvláště mezi muži.

Podle odborníku se prokazatelně v průběhu života mění chutě. Co bychom jako děti nepozřeli, v dospělosti milujeme, zatímco nad jídly (i alkoholem), která v osmnácti patřila k našim favoritům, v padesáti nechápavě kroutíme hlavou a víme, že by nás jejich konzumace odrovnala na několik dnů. 

Například jako novorozenci rozeznáváme jen sladkou a hořkou chuť. A až později se přidávají další. V prvních třech letech života přibývají k mateřskému mléku další typy stravy - u každého miminka, batolete je to v jiný čas, samozřejmě. Záleží na osobních potřebách, protože každé dítě je jedinečné. A tak zatímco jedno batole miluje zeleninu, druhé ji nenávidí.

Proč velké množství dětí nemůže některá jídla ani vidět?

Není na to konkrétní odpověď, ale velkou roli hraje přístup rodičů a jejich stravovací návyky. Někdy má zase dítě jídlo spojené s nepříjemnou zkušeností, když ho do něj někdo nutil, ale příčinou odporu k určitému typu pokrmu může být i negativní vzpomínka na člověka, který mu ho dával. Děti jsou bystré a ač si to občas nemyslíme, vnímají naprosto vše. Mnohdy rodiče či prarodiče dítěti některá jídla znechucují tím, že je nabízejí příliš často a neberou na zřetel dětské odmítání.

Je vědecky prokázáno, že intenzivní chutě naše tělo vnímá až kolem dvacátého roku. Začneme si vychutnávat silné a výrazné pokrmy jako je kozí sýr, krevety apod.

Je prakticky jedno, zdali jste muž nebo žena. Ženy to ale mají proti mužům přece jen trošku komplikovanější kvůli menstruaci. Během ní se mění tělesná teplota a s tím souvisí i zvýšená chuť na sladké v druhé fázi cyklu. Vliv progesteronu vede navíc k většímu zadržování vody v těle a k větší chuti na slanou a tučnější potravu. A proto ženy jedí v období menstruace jako nezavřené. Je to normální a není to vaše chyba.

Aby toho nebylo málo, naše chutě stejně jako náladu ovlivňuje psychika, která je závislá na serotoninu – hormonu štěstí a pohody. Když se nám ho v těle přirozeně nedostává, hlásí se o slovo chuť na sladké. Na druhou stranu výrazná potřeba masa, především toho tučného, ale i smažených hranolků, signalizuje obavy a strach, chipsy prý zase chroupáme pod vlivem dlouhodobého stresu, zvýšená konzumace pečiva zase prozrazuje napětí. Vše má tedy své vysvětlení. To ale neznamená, že budete obžerství omlouvat a sledovat váhu, jak rychlostí blesku stoupá.

Ale opravdové chuťové tornádo nastává v těhotenství...

To muži naštěstí neznají. Když například zpěvačka Beyoncé čekala dceru, tělo jí velelo dávat si banán s kečupem, sušenky s okurkami a zmrzlinu zakapávala chilli omáčkou. A zpěvačka jistě není jediná. Existují i ženy, které v těhotenství pojídají mýdlo, křídu, hlínu, popel nebo třeba omítku. I takové bizarní chutě mají svoji příčinu. Souvisejí s nedostatkem "něčeho" konkrétního v potravě.

Těhotným může chybět nějaký vitamin, stopový prvek, minerál nebo enzym. Například žena, které chybí vápník, může v extrémním případě olizovat vápennou omítku apod.

To ale není konec...

To že porodíte, odkojíte ještě neznamená, že do konce života budou vaše chutě stálé a neměnné. Dalším milníkem bývá čtyřicítka a s ní i první známky stárnutí. Jestli jste do té doby měla kachní žaludek snášející jakékoliv kombinace i množství, tělo teď začíná protestovat proti prohřeškům v životosprávě, inklinuje k jednoduchosti a kvantita ustupuje kvalitě. 

V tomto věku se mění i metabolismus, který se zpomaluje, svalová hmota ubývá. A tak není unikem, když žena v tomto věku začne přibírat, ani sama neví proč. Záleží ale i na zdravotním stavu, hormonech, fyzické aktivitě, ale také na psychické zátěži. 

Ach ta "padestáka"

Další změny, které vás neminou.Jakmile se přiblíží menopauza, hormony mění naše chutě a tím i váhu - směrem nahoru. Vše je způsobené tím, že nemáme chutě na rajče, okurku nebo kyselé zelí. To, co nás láká je bůček s pistáciovým dortem, v lepším případě caesar salát s dvojitou porcí zálivky z vajec a oleje. Znáte to?

Padesátka v životě ženy patří k významným milníkům, nemusí být však negativní. Vše záleží na přístupu, vůli a sebeovládání. Dostatečně se hýbejte a místo svíčkové se šesti si dejte zeleninový salát s kvalitním masem.

Témata: potraviny | lidé | MoneyMAG.cz

Diskuze: Chutě se mění s věkem. Taktika nebo hra našeho těla?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Češi objevili výhody dividendových fondů

23.11.2017 03:02 PR článek - Česká povaha velí k opatrnosti. Proto také domácím investorům trvalo řadu let, než se začali výrazněji poohlížet po výnosnějších, ale také o něco rizikovějších investicích.

5 tipů, jak zabezpečit domov proti zlodějům

22.11.2017 14:43 Podle statistik zveřejněných Policií České republiky se u nás od ledna do listopadu 2016 událo 26 150 vloupání, z toho 2 975 vloupání se událo v rodinných domech a 2 627 v bytech. Častým terčem jsou…

Rozpočet EU na rok 2018 schválen. ČR zůstává čistým…

22.11.2017 14:36 Ve dnech 17. a 18. listopadu proběhlo závěrečné jednání tzv. Dohodovacího výboru, v rámci kterého měly Rada ECOFIN, Evropský parlament a Komise dosáhnout společné dohody nad rozpočtem EU na rok 2018.…

Black Friday: Jak nenaletět na slevy? Položte si těchto…

22.11.2017 11:44 Slevový svátek známý jako Black Friday, tedy Černý pátek, se už napevno zabydlel i v tuzemských obchodech. Češi na slevy slyší, a pro prodejce jsou podobné „globální“ akce vítaným způsobem, jak…

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky