Co se stane, když nezaplatíte pokutu ze zahraničí?

Už dávno není pravda, že řidiči v zahraničí jsou před místními zákony anonymní. Od roku 2013 platí v zemích EU směrnice o přeshraničním předávání informací o dopravních přestupcích. Velmi jednoduše vám tak po návratu z dovolené může domů přijít pokuta.

Ilustrační fotografie
reklama

Pokud jste na dovolené měli na plynu těžkou nohu a váš prohřešek zaznamenali místní policisté, můžete očekávat, že vám přímo do schránky přijde dopis s pokutou. Dnes už je totiž poměrně běžné, že pokutu například za rychlou jízdu, jízdu na červenou či nedání přednosti po vás může vymáhat cizí země. 

"Obecně se vžilo, že dohledáváni jsou viníci pouze pokut od 70 euro, nicméně ani tato hranice není "záchranou". Je jen na vytíženosti policejních a dalších orgánů, zda nepřijde českému řidiči například pokuta i nižší z Nizozemska, Itálie, Rakouska nebo další země," upozorňuje Ústřední automotoklub (ÚAMK).

Ne všechny země jsou ale v přístupu k vymáhání pokut stejně striktní. Východní země si na pokutování zahraničních řidičů tolik nepotrpí, pravděpodobnost, že dostanete pokutu ze západu, je naopak vyšší. I když vám ale pokuta domů přijde, existuje šance, že se jí vyhnete, odborníci to ale nedoporučují, je to časovaná bomba.

Vymáhání pokut od zahraničních řidičů je totiž poměrně komplikované. V Česku ji má na starosti celní správa, v zahraničí je to podobné. Jenže způsobů, jak se nedoplatku domoci, nemá moc. Pracovníci celní správy sice zašlou cizinci oznámení o nedoplatku, záleží ale jen na něm, jestli ho uhradí nebo bude ignorovat.

Pokud hříšník na výzvu nereaguje, nezbývá celníkům nic jiného, než pohledávku odepsat, to se děje po šesti letech. Nemohou totiž pohledávku vymáhat prostřednictvím exekucí, jako je to v případě českých řidičů. Často se to stává v případě, že na kontaktní adrese uvedené v dokladech člověk nepobývá.

Záměrné ignorování výzvy se ale nevyplácí. Obzvlášť, pokud se do dané země chystáte i v budoucnosti. "Dotyčný je totiž registrován jako dlužník a například při následné policejní kontrole, celní prohlídce na letišti a podobně může být vyzván k úhradě svého dluhu, který se samozřejmě mezitím navýší," vysvětlují odborníci z ÚAMK.

Právě z toho důvodu se policisté snaží dostat pokutu z řidičů hned na místě. V každém případě je vždy lepší pokutu zaplatit co nejdříve. "Například v Itálii se po 60 dnech a v Nizozemsku po osmi týdnech výše pokuty dokonce zdvojnásobí. Navíc musí řidiči počítat s tím, že jen za přeshraniční vymáhání přibudou poplatky za administrativu. To pokud čeká viník až na vyrozumění od české policie. Odhadem vzrostou v tomto případě náklady o 200 a více korun," popisuje ÚAMK.

V některých zemích, například ve Slovinsku, naopak platí sleva za včasné zaplacení. V Itálii se zase částka snižuje o 30 %, pokud ji zaplatíte do pěti dnů. Ve Španělsku při platbě do dvaceti dní zaplatíte jen polovinu.

Rozdílné je v zahraničí také to, po kom je dlužná částka vymáhána. "V Itálii, Rakousku, Francii a Nizozemsku je zodpovědný za spáchaný a nezaplacený přestupek majitel vozu. On zodpovídá vůči státním orgánům za to, že je uhrazena pokuta, bez ohledu na to, zda byl majitel za volantem nebo ne. Naopak například v Německu je zodpovědný vždy řidič," dodává automotoklub.

Témata: EU | pokuty | auta

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky