Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stát podle NKÚ neúčelně platí za opravy zastaralých aut české armády

Česká armáda na akci Bahna. Autor: nadporučice Lucie Masaříková
Česká armáda na akci Bahna. Autor: nadporučice Lucie Masaříková
Foto: Army.cz

Dvě třetiny aut v české armádě mají překročenou dobu životnosti a ministerstvo obrany neplní plány na pořizování nových vozidel, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Nákupy automobilů se podle něj zpožďovaly a některé se neuskutečnily vůbec. Ministerstvo tak neefektivně a neúčelně utrácelo desítky milionů korun za opravy zastaralé techniky. NKÚ zároveň varoval před nehospodárným nákupem nových osobních terénních aut. Státní vojenský opravárenský podnik VOP CZ neplnil cíle a vykazoval ztrátu, zjistila také kontrola. O jejích závěrech dnes ČTK informovala mluvčí NKÚ Hana Kadečková. Vyjádření ministerstva obrany ČTK zjišťuje.

Kontrolní úřad prověřoval, jak ministerstvo obrany nakládalo v letech 2018 až 2022 s penězi ze státního rozpočtu na automobilní techniku české armády. "Kontrola ukázala, že technika je zastaralá a její provoz neudržitelný. Průměrné stáří vozidel dosahovalo téměř 21 let, přičemž některá byla v provozu už 39 let," uvedl NKÚ.

Plány obnovy automobilů ministerstvo obrany neplnilo podle NKÚ i přes mnohamiliardové zvyšování svého rozpočtu. Do doby ukončení kontroly nepořídilo například nové autojeřáby, vyprošťovací automobily s nosností 30 tun, automobilní rypadla, odmořovací automobily nebo hákové nakladače kontejnerů. "Oproti původnímu plánu byl například nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let. Důvodem zpožďování nákupů byly změny priorit armády a také dlouhá příprava investičních akcí spojená se změnami technických požadavků," doplnil kontrolní úřad.

Ministerstvo proto nechalo opravovat stará osobní terénní auta a autojeřáby ve špatném technickém stavu, přestože to stálo i víc, než by byla cena nových vozidel. Například za 15 oprav osobních terénních aut starých 22 až 24 let zaplatilo ministerstvo podle NKÚ neefektivně 12,5 milionu korun, podobně vydalo 7,7 milionu za devět oprav jeřábové techniky staré přibližně 30 let. Náhradní díly pro tato auta jsou navíc obtížně dostupné a některé je nutné vyrábět, což opravy prodražuje a prodlužuje. "Například více než rok trvala a přes dva miliony korun stála oprava 28letého automobilního lopatkového rypadla, jehož zůstatková účetní hodnota činila 63.299 Kč," uvedl kontrolní úřad. Nástavba tohoto vozidla přitom za dobu svého provozu pracovala jen necelých 103 hodin.

Nejasnosti jsou podle NKÚ také kolem záměru nakoupit osobní terénní automobily. Ačkoli tabulkově jich armáda nezbytně potřebuje 1344, plán nákupu tento počet převýšil o 884 vozů, tedy o 65,8 procenta. "Nárůst ministerstvo obrany nezdůvodnilo. Podle NKÚ je plán nadhodnocen a hrozí riziko nehospodárného a neúčelného vynakládání prostředků státního rozpočtu ve výši stovek milionů korun," uvedl kontrolní úřad.

Při kontrole VOP CZ kontrolní úřad zjistil, že ministerstvo obrany podnik nevyužívalo v souladu s cíli a záměry. Zakázky od ministerstva tvořily v letech 2018 až 2021 pouze 13,2 procenta jeho tržeb. Podnik také neplnil své finanční plány a byl za dané roky ve ztrátě dohromady 391,8 milionu korun. Třeba z oprav a údržby armádních autojeřábů a lopatkových rypadel pouze dvě z 34 přinesly VOP CZ zisk, a to dohromady 11.000 korun. Na zakázce za 9,4 milionu korun bez daně z přidané hodnoty firma vykázala ztrátu 4,6 milionu, uvedl NKÚ jako příklad.

Témata:  NKÚ armáda ČR

Aktuálně se děje

25. dubna 2024 10:21

Předpověď počasí na noc a pátek 26. dubna

Počasí u nás bude ovlivňovat svým okrajem tlaková níže nad severozápadní Evropou. Kolem ní k nám začne proudit teplejší vzduch od jihu, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

České domácnosti loni platily za elektřinu nejvíce v EU, přestože Česko vyvezlo takřka nejvíce elektřiny v celé EU

KOMENTÁŘ Lukáše Kovandy: Česko je ryze z ekonomického hlediska určitou anomálií. Vykazuje sice poměrně výrazný nadbytek vyprodukované elektřiny, avšak přesto jeho domácnosti čelí jejím vysokým cenám. Dokonce nejvyšším v celé EU ve vyjádření dle standardu kupní síly, které umožňuje mezinárodní porovnatelnost. A to přitom tedy Česko loni v čistém vyjádření vyváželo čtvrtý největší objem elektřiny v EU.