Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Platnost evidenčních kontrol aut se ode dneška prodlužuje na jeden rok

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Platnost evidenčních kontrol vozidel se ode dneška prodlužuje ze 30 dnů na jeden rok. Spolu s tím navíc odpadá povinnost absolvovat evidenční kontrolu, kdy se provozovatel vozidla stává jeho vlastníkem. Jednodušší bude i rezervace registrační značky. Počítá s tím novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jejíž účinnost začíná dnes.

"Jedním z hlavních úkolů naší vlády je výrazné zjednodušení současného byrokratického molochu. Do toho patří i významné změny v systému evidenčních kontrol a registrací vozidel. Prodloužíme platnost evidenční kontroly ze současných 30 dní na jeden rok, a to i zpětně, a rušíme povinnost absolvovat ji na konci leasingu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Prodloužení evidenčních kontrol bude platit i zpětně pro již provedené kontroly. Omezení nebude ani pro počet úkonů. Pokud tedy například řidič úspěšně absolvoval evidenční kontrolu v lednu 2023, platí mu nově do ledna roku 2024. Zároveň nebude nutné předkládat protokol o jejím absolvování při zápisu vozidla ani při změně vlastníka či provozovatele. Tyto údaje si digitální systémy státu podle ministerstva předají mezi sebou automaticky.

Další novinkou je zrušení povinnosti absolvovat evidenční kontrolu například při změně, kdy se provozovatel vozidla stává vlastníkem. Typicky půjde o případy po ukončení leasingu vozidla, kdy má být jako nový vlastník zapsán jeho dosavadní provozovatel. "Každoročně probíhalo kolem jednoho milionu evidenčních kontrol. Nyní se tento počet výrazně sníží a lidé tak ušetří spoustu svého času i peněz,“ podotkl Kupka.

Jednodušší bude i rezervace registrační značky. Tu si budou moci zájemci ode dneška zarezervovat i měsíc před registrací vozidla. "Usnadníme práci a ušetříme čas například autodopravcům, kteří si zařizují všechny formality spojené se zařazením nového auta do svých flotil,“ vysvětlil ministr. O tři měsíce na celkem půl roku se navíc prodlouží i rezervace značky na přání při uložení značky na úřadu.

Ode dneška už nebudou prodejci také vystavovat k novým vozidlům čistopis technického průkazu. Jediným dokumentem k vozidlu, který bude sloužit jako doklad k registraci vozidla je nově Prohlášení o shodě tzv. COC list. Technický průkaz budou úřady tisknout až při samotné registraci vozu. Povinné už nebude ani dokládat absolvování technické kontroly STK při ukončení vyřazení vozidla. Nově podle ministerstva postačí zelená karta.

Další novinky čekají na motoristy v září, týkat se budou především provozovatelů historických vozidel. Od začátku příštího roku je pak naplánováno zrušení povinnosti mít velký technický průkaz. Řidiči tak místo dvou průkazů budou nově potřebovat jen malý technický průkaz, který bude doplněn o některé údaje.

Témata:  auta

Aktuálně se děje

16. května 2024 10:28

15. května 2024 9:12

Bidenova obchodní válka s Čínou je bouří ve sklenici vody. Světové akcie včera pokořily historický rekord

Ukazatel výkonu všech akciových trhů ve světě – MSCI All Country World Index – včera pokořil svůj historický rekord. Prodloužil přitom sérii růstových dní, takže ta je nyní nejdelší od letošního ledna. Přitom americká administrativa prezidenta Joea Bidena se uchýlila ke svému dosud nejzásadnějšímu navýšení cel na dovoz do USA z Číny, jímž navázala na obdobné, ovšem razantnější kroky předchozí administrativy Donalda Trumpa. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Nabíjecí stanice pro elektromobily

Tempo růstu nabíjecích stanic pro elektromobily v Česku se zvyšuje. S elektromobily ale zbytku Evropy nestačíme

V roce 2023 vzniklo 650 nových veřejných dobíjecích stanic, o 16 % více než v předchozím roce. Celkově je nyní v provozu 2 392 stanic s 4 892 nabíjecími body. Poptávka po nabíječkách díky vysokorychlostnímu nabíjení a dynamickému řízení stanic stále roste a v letošním roce se očekává další zvýšení nově instalovaných stanic. Česko s 24 239 registrovanými elektromobily i tak patří mezi země s nejnižším podílem bateriových elektrických vozidel v rámci Evropské unie.