Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi utrácí více, než se čekalo. S nástupem podzimu a nástupem topné sezóny překvapivě navýšili své spotřební výdaje, zatímco v létě je snižovali

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Lidé v Česku v září utráceli více, než se čekalo. Maloobchodní tržby tak překonaly všechny expertní odhady. Meziročně sice stále vykazují pokles, o 5,6 procenta, ten je však citelně nižší, než se čekalo. Čeští i zahraniční analytici oslovení agenturou Bloomberg předpokládali ve střední hodnotě svých odhadů, že maloobchodní tržby vykážou za září meziroční pokles 7,8 procenta.

V porovnání se srpnem lidé v Česku své spotřebitelské výdaje ovšem navýšili, meziměsíčně o 0,8 procenta. Obecně se přitom čekalo, že se jejich výdaje dále meziměsíčně sníží, podobně jako předtím v srpnu a červenci.

Češi v září znatelně omezili své výdaje zejména za výrobky pro domácnost a za elektroniku. Tržby obchodníků za výrobky pro domácnost klesly o zhruba desetinu, tržby za mobily, počítače a další podobné vybavení byly meziročně nižší po očištění o inflaci o zhruba osm procent. Naopak Češi reálně – po očištění o inflaci – navýšili meziročně své výdaje za léky a zdravotnické potřeby.

Je patrné, že lidé v Česku šetří na zboží a službách zbytné povahy, jako jsou právě farmaceutické výrobky. Utrácí ale letos také více než loni za kosmetiku, oděvy a obuv a třeba i sportovní potřeby. To je však dáno tím, že loni v první polovině roku ještě panovaly restrikce související s šířením covidové pandemie, které v důsledku omezovaly výdaje Čechů za dané zboží.

Letos citelněji omezili své výdaje za zmíněnou elektroniku, za potraviny, ale obecně také za zboží nakupované přes internet, v čemž se opět zrcadlí odeznění pandemie a alespoň částečný návrat k nakupování v kamenných obchodech.

Blížící se topná sezóna ovšem Čechy v září nevylekala tolik, jak se čekalo a jak by se mohlo zdát z šetření jejich spotřebitelské nálady. Ta je nejníže v historii měření od roku 2003. Zdá se však, že Češi o prázdninách očekávali tíživější dopad energetické drahoty. Připravili se tak na horší scénář, než jaký nastal, takže následně v září přece jenom omezili své výdaje méně, než jak v létě zamýšleli.

Za celý letošní rok je ovšem i tak třeba počítat s poklesem maloobchodních tržeb o 2,2 procenta. V posledních třech měsících roku totiž energetická drahota dolehne na spotřebitelské útraty citelněji než v září. Slabší než očekávané snížení spotřebitelských výdajů ovšem z hlediska České národní banky znamená, že inflační tlaky budou zmírňovat pomaleji. To však ČNB samo o sobě nepřiměje k tomu, aby přehodnotila svoji stávající měnovou politiku. Základní úroková sazba by tak neměla překonat stávající úroveň rovných sedmi procent. Prvotní sestup z této úrovně ale může v příštím roce nastat o něco později, než se dosud mínilo.    

Témata:  lidé ekonomika

Aktuálně se děje

16. května 2024 10:28

15. května 2024 9:12

Bidenova obchodní válka s Čínou je bouří ve sklenici vody. Světové akcie včera pokořily historický rekord

Ukazatel výkonu všech akciových trhů ve světě – MSCI All Country World Index – včera pokořil svůj historický rekord. Prodloužil přitom sérii růstových dní, takže ta je nyní nejdelší od letošního ledna. Přitom americká administrativa prezidenta Joea Bidena se uchýlila ke svému dosud nejzásadnějšímu navýšení cel na dovoz do USA z Číny, jímž navázala na obdobné, ovšem razantnější kroky předchozí administrativy Donalda Trumpa. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Nabíjecí stanice pro elektromobily

Tempo růstu nabíjecích stanic pro elektromobily v Česku se zvyšuje. S elektromobily ale zbytku Evropy nestačíme

V roce 2023 vzniklo 650 nových veřejných dobíjecích stanic, o 16 % více než v předchozím roce. Celkově je nyní v provozu 2 392 stanic s 4 892 nabíjecími body. Poptávka po nabíječkách díky vysokorychlostnímu nabíjení a dynamickému řízení stanic stále roste a v letošním roce se očekává další zvýšení nově instalovaných stanic. Česko s 24 239 registrovanými elektromobily i tak patří mezi země s nejnižším podílem bateriových elektrických vozidel v rámci Evropské unie.