Hledáte novou práci? Tohle do životopisu nikdy nepište

Zvládnutí základních uživatelských programů typu Word, Excel a PowerPoint je v současné době považováno za součást obecného vzdělání a znalost práce s počítačem je vyžadována u tří čtvrtin pracovních pozic od těch administrativních výše. Přesto, že většina uchazečů o práci ve svém životopisu deklaruje, že tyto dovednosti má, zkušenost z praxe je jiná. Nejvýraznější je tento nepoměr u Excelu: bohužel stále platí, že rozumnou uživatelskou úroveň prokáže na reálném zadání sotva pětina lidí.

Ilustrační fotografie
reklama

„Znalost nových technologií je v současné době téměř zaručeným receptem na získání dobře placeného zaměstnání,“ říká k tomu Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. „Význam digitálních dovedností roste, mění se požadavky na znalosti zaměstnanců.“ Podle nedávné studie společnosti Oracle ve dvou třetinách nejlépe placených a nejrychleji rostoucích netechnologických oborů, jako jsou design či marketing, zaměstnavatelé požadují specificky zaměřené počítačové dovednosti.

Ale zpátky k základním počítačovým dovednostem, tedy například k Excelu, jehož nezvládnutí může jinak kvalitního kandidáta vyřadit z okruhu uchazečů o místo. V přijímacím řízení někdy dochází i k bizarním situacím, za všechny mluví například zkušenost Marie Thunové, marketingové manažerky Počítačové školy Gopas: „Přesto, že jsme firma, jejíž činností je vzdělávání v oblasti informačních technologií, o místo se u nás občas ucházejí lidé, kteří neovládají ani základní kancelářské programy, ačkoliv ve svých životopisech uvádějí znalosti na pokročilé úrovni. Tak například dost často se zejména u asistentských pozic stává, že při ověřování znalostí v Excelu namísto jednoduchých funkcí uchazeči data počítají ručně.  A případy, kdy namísto využití automatického vložení doslova ‚tvoří‘  graf tak, že barevně vybarvují jednotlivé buňky a do nich vpisují otrocky spočítané hodnoty, nejsou ojedinělé.“

A na jaké úkoly pro otestování znalostí Excelu můžete v přijímacím řízení narazit? Pro běžné administrativní nebo obchodnické pozice to může být například sumarizace dat za několik měsíců, jejich vyhodnocení a znázornění v grafech, schopnost zadat výpočet pomocí vzorců, nebo práce s kontingenčními tabulkami.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky