Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Karierní hierarchie mizí. Generace Y přebírá vedení firem

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Generace Y, lidé narození mezi léty 1980 a 2000, budou tvořit v roce 2020 polovinu produktivních lidí v České republice. Již nyní ale v například v technologických oborech nebo IT díky nim klesá průměrný věk manažerů. Zatímco dříve byla karierní hierarchie závislá na věku, generace Y tato zažitá pravidla mění a její zástupci se již dostávají do vedení firem, případně je sami zakládají.

Jejím příslušníkům je mezi 21 a 36 lety a tak je komplikované o nich mluvit obecně. Jisté ale je, že vliv generace Y roste a během několika let bude mezi pracujícími tvořit většinu. Na rozdíl od častých představ předchozí generace nejsou dnešní mladí lidé líní nebo nezodpovědní. Mají ale jiné priority a očekávání. Především jsou netrpěliví. „Tato generace je často charakterizována jako generace možností. Mladí lidé si tyto možnosti uvědomují a často to vede k tomu, že chtějí všechno a co nejrychleji. Chtějí studovat, ale také cestovat, chtějí být úspěšní v práci, ale mít čas i na sebe,“ vysvětluje Eva Vacíková, personální manažerka firmy Thermo Fisher Scientific, výrobce elektronových mikroskopů a produktů pro vědu. „Průměrný věk zaměstnanců v naší firmě je 36 let a průměrný věk vedoucích pracovníků je 40 let,“ poukazuje Vacíková na situaci, která by ještě před několika lety nepřicházela v úvahu.

Někteří zaměstnavatelé se již nyní snaží požadavkům mladých lidí přizpůsobit. Ať již flexibilní pracovní dobou nebo rychlejším začleněním do pracovního procesu nebo teambuildingy. „Někdy mám pocit, že mladí lidé jakoby zapomínali komunikovat tváří v tvář a raději si vyměňují informace online. Tak zvaná face to face komunikace je ale ve firmách stále důležitá. Dokonce i ve velkých korporacích. Snažíme se budovat malé týmy, kde se kolegové znají a snadno vytvoří komunitu,“ dodává Vacíková.

Největším úkolem je pro mnoho personalistů komunikace. Pokud správně vysvětlí zaměstnancům generace Y smysl jejich práce, získají loajální a flexibilní zaměstnance. Peníze už přitom přestávají být na prvním místě. Nad ně se dostává vyváženost práce a osobního života a právě smysluplnost práce a schopnost ovlivňovat pracovní prostředí.    

„Velmi často vidím, jak se rozdíly mezi generacemi při práci v týmech stírají.  Je to dáno asi tím, jaké lidi si vybíráme, ale opravdu nevidím nějaké velké generační rozdíly mezi našimi zaměstnanci,“ uvedla Vacíková. Generace Y bude muset vyřešit důležitější problém, než se naučit vycházet se staršími kolegy. Příslušníků generace Y je mnohem méně, což v praxi znamená, že jen v  Česku ubyde v příštích letech jeden milion lidí v produktivním věku 15 – 65 let.

Témata:  práce lidé firmy ekonomika Generace Y

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

17. dubna 2024 12:14

Za dobu našeho členství v EU vzrostlo bohatství průměrného Čecha o více než 40 procent

Od vstupu do Evropské unie (EU) nám vzrostl reálný HDP v přepočtu na obyvatele o více než 40 %, a to z 480 tisíc korun v roce 2004 na 675 tisíc korun v roce 2023. Průměrná spotřeba domácností vzrostla o 22 %, tedy z 248,5 tisíce korun v roce 2004 na 302 tisíc korun v roce 2023. Pokud by Česko nebylo součástí EU, dařilo by se nám ekonomicky hůře. HDP v přepočtu na obyvatele za loňský rok by bylo o pětinu nižší (o 130 tisíc korun) a spotřeba domácností by se snížila o třetinu (o 100 tisíc korun).

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.