dTest: Jak vybrat ten správný e-shop?

Řada lidí dává přednost pohodlí online nakupování před náročnou túrou po nákupních střediscích. Špatný výběr internetového obchodu vás ale může o pohodu připravit pozdějšími reklamacemi či náročným vymáháním práva. Jak vybrat správný e-shop a nespálit se?

Diskuse: 0

Ilustrační fotografie
reklama
Historická schůzka: Kim zavítá na jih, poprvé od Korejské války - anotační obrázek
Historická schůzka: Kim zavítá na jih, poprvé od Korejské…

Jednoduchá univerzální rada neexistuje, ale jsou věci, které se vyplatí ohlídat. „Mezi hlavní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, neplatit předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost obchodním podmínkám,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Rozdíly v cenách dosahují u stejného zboží v jednotlivých obchodech stovek i tisíců korun. První přehled rychle získáte pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře. Srovnávače jsou komerčním projektem, který má předně svému provozovateli vydělávat. Cena navíc nic nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti. Místo obvyklého poštovného (například u drobné elektroniky okolo 100 Kč) po vás obchodník může chtít dvojnásobek a k tomu poplatek 50 Kč za platbu předem nebo 70 Kč za dobírku. Když se vrátíte k prvnímu srovnání cen, možná zjistíte, že obchod, v němž bylo zboží o 150 Kč dražší, nabízí doručení zdarma.

Druhým častým problémem je termín dodání zboží. „Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v jeho řeči znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Pokud s nákupem pospícháte, je dobré si před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení,“ doporučuje Lukáš Zelený.

To, že je web v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat někdo z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům umí konkurovat i našim domácím obchodům. Na vašich právech se teoreticky nic nemění, ale když se zboží rozhodnete vrátit, poštovné do zahraničí vyjde určitě dráž, než když ho vracíte do českého e-shopu. Zjistit, kde se e-shop reálně nachází a odkud bude posílat zboží, je vhodné předem.

I bez právníka si lze v obchodních podmínkách všimnout základních věcí. Občanský zákoník říká, že smlouvy a obchodní podmínky mají být čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení, zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváte souhlas s čímkoliv, měli byste se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíte.

Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky. Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web sám nenapsal nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Jak ale obchod vyřizuje reklamace poté, co ho ohodnotíte plusem ve srovnávači? „Databázi spotřebitelských zkušeností, i to, jestli jednotliví obchodníci řeší dobrovolně stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na www.VaseStiznosti.cz. Provozujeme také službu ověření e-shopů, která usnadňuje orientaci a hledání důležitých údajů. Najdete ji na stránce www.dtest.cz/eshopy,“ uvádí Zelený.

Šedý dovoz neboli zboží „nepocházející z oficiální distribuce“ se na první pohled příliš neliší. Úplně stejný telefon se dá koupit zrovna tak v českém obchodě jako na čínské tržnici a neoficiální dovoz z různých koutů světa se obchodníkům vyplácí. Pokud si ho v čínském obchodě objednáte sami, asi nebudete příliš počítat s tím, že byste ho reklamovali. Náklady na dopravu by převýšily pořizovací hodnotu. „Řada obchodníků nakupuje podobně a servis pak podle toho vypadá. Zákazník má právo reklamovat, značkový servis ho ovšem většinou odmítne,“ upozorňuje Zelený.

Diskuze: dTest: Jak vybrat ten správný e-shop?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

První máj: Každý desátý Čech zvažuje požádat o ruku

26.04.2018 15:33 Češi v loňském roce uzavřeli nejvíce sňatků za posledních 8 let, téměř 51 tisíc. K zásnubám předcházejícím samotné svatbě vyhledávají romantické příležitosti. Podle průzkumu klenotnictví ALO diamonds…

Předpověď počasí na noc a pátek 27. dubna

26.04.2018 15:24 Přes střední Evropu bude dále k východu postupovat tlaková výše, její vliv na počasí u nás bude postupně slábnout, informuje ČHMÚ.

Česká republika bude mít velvyslanectví v Jeruzalémě

26.04.2018 15:02 Česká republika již v loňském roce vyjádřila svoji pozici ohledně Jeruzaléma jako hlavního města Izraele. Nyní svoje vyjádření stvrzuje úmyslem otevřít v květnu tohoto roku v západním Jeruzalémě…

Musíte po sobě vymalovat? Aneb vše co potřebujete vědět,…

26.04.2018 10:29 Předat byt zpět pronajímateli většinou neznamená jen jednoduše vrátit klíče. V jakém stavu, kdy a jak byste měli po skončení nájmu byt odevzdat? K čemu všemu vám může posloužit předávací protokol a…

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky