Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Volal vám dodavatel energií? Možná jste uzavřeli smlouvu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Někteří dodavatelé využívají možnost uzavřít smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu prostřednictvím telefonického rozhovoru. Pracovníci dodavatele otázky někdy formulují tak, že telefonátem zaskočený člověk nevědomky uzavře novou smlouvu. Jak se v takové situaci zachovat a zbavit se nechtěně sjednané smlouvy?

Zákon výslovně nepožaduje, aby smlouva o dodávkách elektřiny či plynu měla písemnou formu. Je tedy možné ji sjednat i ústně prostřednictvím telefonu. Toho využívají někteří dodavatelé energií. „Bohužel najdou se i tací, kteří na začátku telefonického hovoru volanému tvrdí, že mu pouze představují svoji nabídku. V průběhu hovoru se pak zeptají, zda vás nabídka zaujala, a po souhlasné odpovědi zaevidují uzavření smlouvy. Dokázat, že jste svým vyjádřením smlouvu uzavřít nechtěli, pak může být velice problematické,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jednou z možností, jak se bránit, je uznat, že smlouva byla byť nechtěně uzavřena a následně ji zrušit odstoupením od smlouvy nebo její výpovědí. Odstoupit od smlouvy uzavřené prostřednictvím telefonu můžete ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Smlouva se pak ruší od samého počátku, jakoby nikdy nebyla uzavřena. „Pokud nestihnete od smlouvy odstoupit, můžete ji podle energetického zákona vypovědět do 15 dnů po zahájení dodávek. V takovém případě smlouva skončí po uplynutí 15 denní výpovědní lhůty, která se počítá od prvního dne měsíce následujícího po doručení výpovědi dodavateli. Dodavatel vůči vám nemůže uplatňovat v souvislosti s výpovědí smlouvy žádnou sankci, jako například smluvní pokutu nebo poplatek za ukončení smlouvy,“ uvádí Lukáš Zelený. Smlouvu lze takto vypovědět kdykoliv od jejího uzavření. Pokud však dodavatel již začal s dodávkami energií, platí, že za ně musíte zaplatit.

Informace o možnosti odstoupení, a podle názoru dTestu i o možnosti výpovědi, patří mezi povinně poskytované informace, které musí dodavatel spotřebiteli před uzavřením smlouvy sjednávané po telefonu poskytnout. Pokud nebudete o možnosti odstoupit od smlouvy informováni během telefonického rozhovoru, ale až později, 14 denní lhůta pro odstoupení běží od doby, kdy poučení dostanete. Nedostanete-li tuto informaci vůbec, máte možnost od smlouvy odstoupit do roka a čtrnácti dnů od uzavření smlouvy.

Témata:  dTest energetika

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 22:13

Hra na štěstí? Ne, správný postup při investování výrazně snižuje riziko ztráty

KOMENTÁŘ Martina Pleštila, ředitele úseku investic, Broker Trust - Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě víc tak poroste investiční apetit Čechů, kteří hledají pro své úspory lepší výnos. Už loni přitom investice v ČR zaznamenaly mimořádný rok. Češi měli jen ve fondech kolektivního investování vloženo přes 938 miliard korun, což bylo meziročně o nevídaných 25 procent více. Jak při investování efektivně snižovat riziko ztráty? Podívejte se na šest praktických tipů.

Zdroj: MoneyMAG.cz

Další zprávy